دورية أكاديمية

درجة تطبيق كليات العلوم التربوية في الجامعات األردنية الخاصة في محافظة العاصمة لعمليات إدارة المعرفة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: درجة تطبيق كليات العلوم التربوية في الجامعات األردنية الخاصة في محافظة العاصمة لعمليات إدارة المعرفة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس. (Arabic)
Alternate Title: The Degree of Applying Knowledge Management Processes from the Perspective of Faculty Members at Colleges of Educational Sciences in Private Jordanian Universities in the Capital Governorate. (English)
المؤلفون: منذر قاسم الشبول
المصدر: Arab Journal for Quality Assurance in Higher Education; 2021, Vol. 14 Issue 49, p27-49, 23p
مصطلحات موضوعية: UNIVERSITY faculty, KNOWLEDGE management, KNOWLEDGE transfer, SCHOOL year
مصطلحات جغرافية: MIDDLE East, PETRA (Extinct city)
Abstract (English): The study aimed to identify the degree of applying processes of knowledge management at colleges of educational sciences in private Jordanian universities in the Capital Governorate from the perspective of faculty members, and the effect of gender, academic rank and experience variables on the degree of application. To achieve this, the analytical descriptive survey method was used, and a questionnaire was developed and included (25) items, covering three dimensions: knowledge generation, knowledge storage, knowledge transfer, and knowledge application. The questionnaire was distributed to as ample of (77) faculty members in the college of educational sciences in private universities in the capital governorate (AlZaytouna, the Middle East, Al-Isra and Petra) during the academic year 2018/2019. The results showed that the degree of application of knowledge management processes by colleges in the field of knowledge generation and knowledge transfer were medium (2.07) and (1.91), while the degree of application in the two fields of knowledge application and knowledge generation was low with means of (1.64) and (1.40). Results also showed that there were no statistically significant differences at (α<0.05) on all domains of knowledge management attributed to the variable of sex. There were statistically significant differences at (α<05.0) for the domains of knowledge management processes, all attributable to the variable of academic rank. However, there were no statistically significant differences at (α<05.0) in the degree of applying knowledge management processes among faculty members attributed to the variable of experience in all majors. It can be concluded that the degree of applying knowledge management processes at Colleges of Educational Sciences in private Jordanian universities in the Capital Governorate varied between medium and low. Therefore, the study recommended that knowledge management processes be adopted by Jordanian private universities in the Capital Governorate. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفــت الدراســة إىل التعرف على درجة تطبيــق كليات العلوم التربوية يف اجلامعــات األردنية اخلاصة مبحافظــة العاصمة لعمليــات إدارة املعرفة من وجهة نظر أعضاء هيئــة التدريس، ومعرفة أثر متغريات اجلنــس والرتبة األكادمييــة واخلربة يف درجة التطبيق، باســتخدام املنهج املســحي الوصفي التحليلي. ولإلجابة عن أسئلة الدراسة، مت تطوير أداة اشتملت على )25 )فقرة، احتوت على أربعة جماالت: توليد املعرفــة، وختزين املعرفة، ونقل املعرفة، وتطبيق املعرفة، وقــد توزعت على أفراد العينة، وعددهم )77 ) عضــو هيئة تدريس يف كليات العلوم التربوية باجلامعــات اخلاصة يف حمافظة العاصمة، وهي جامعات: الزيتونة، والشــرق األوسط، واإلسراء، والبترا، للعام الدراســي2018/2019 ،وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة تطبيق الكليات لعمليات إدارة املعرفة يف جمال: توليد املعرفة، ونقل املعرفة جاءت متوسطة )07.2 ) و)91.1 ،)فيما جاءت درجة التطبيق يف جمايل: تطبيق املعرفة وتوليد املعرفة منخفضة مبتوسط )64.1 ) و)40.1 ،)وقد أظهرت النتائج: عدم وجود فروق ذات داللة إحصائية عند مستوى داللة )05.0<α )على جماالت إدارة املعرفة مجيعها تعزى ملتغري اجلنس، ووجود فروق ذات داللة إحصائية عند مســتوى داللة )05.0<α )ملجاالت عمليات إدارة املعرفة مجيعها تعزى ملتغري الرتبة األكادميية، وعدم وجود فروق ذات داللة إحصائية عند مســتوى داللة )05.0<α )يف درجة تطبيق عمليات إدارة املعرفة لدى أعضاء هيئة التدريس تعزى ملتغري اخلربة يف مجيع املجاالت. ويســتنتج من هذه النتائج أن درجة تطبيق كليات العلوم التربويــة يف اجلامعات األردنيــة اخلاصة مبحافظة العاصمة لعمليات إدارة املعرفة كانت متفاوتة ما بني متوسطة ومنخفضة؛ وبناء على ذلك، أوصت الدراسة بتبين كليات العلوم التربوية يف اجلامعات األردنية اخلاصة مبحافظة العاصمة لعمليات إدارة املعرفة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Arab Journal for Quality Assurance in Higher Education is the property of University of Science & Technology and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:23085347
DOI:10.20428/AJQAHE.14.49.2