دورية أكاديمية

تبني ممارسي العلاقات العامة لوسائل التواصل الاجتماعي: دراسة مسحية على عينة من الممارسين في الأردن.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تبني ممارسي العلاقات العامة لوسائل التواصل الاجتماعي: دراسة مسحية على عينة من الممارسين في الأردن. (Arabic)
Alternate Title: P. R. Practitioners' Adopting of Social Media: A Survey on Jordanian Practitioners. (English)
المؤلفون: أ. م. د. فؤاد علي حسي&
المصدر: Journal of Public Relations Research Middle East / Magallat Bhut Al-Laqat Al-Amh - Al-Srq Al-Aust; Oct2021, Issue 36, p63-101, 39p
مصطلحات موضوعية: TWO-way communication, ORGANIZATIONAL communication, PUBLIC relations, PRESS relations, SOCIAL networks, SOCIAL media
مصطلحات جغرافية: JORDAN
الشركة/الكيان: GOOGLE Inc., META Platforms Inc.
Abstract (English): This study aims to explore the most significant motives and institutional advantages driving public relations practitioners in Jordan to use social media networks to perform public relations tasks and activities. It also aims to identify the most substantial challenges that the organizations face while using social media. The researcher follows the survey research methodology to collect the required data from an available sample of (101) practitioners representing both public and private organizations. The study revealed a set of findings, the most significant of which are: - Jordanian PR practitioners use social media more frequently to perform public relations tasks. - "WhatsApp" is the most frequently used social media tool by practitioners, followed by "Facebook" and then "YouTube". - Feasibility of social media, their low cost and their potentialities to present the products and services of the organization and enhance public loyalty are the most significant reasons driving PR practitioners to use social media. - Social media have enhanced interactivity and created two-way communication channels between an organization and its publics; they also have enhanced the organizations' ability to continuously receive feedbacks from their publics and created opportunities for a two-way communication between the organizations and their publics. - The most substantial challenges to using social media to perform public relations activities are the lack of adequate training, the limited number of qualified practitioners who use social media and the weak technological and technical capacities required to use social media in public relations. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الد ا رسة، إلى رصد استخدام ممارسي العلاقات العامة )في الأردن( لمواقع التواصل الاجتماعي، من حي ث: 1- دوافع الاستخدام 2- وأهم الم ا زيا التي تعود على المنظمات من استخدامها، في إنجاز مهام وأنشطة العلاقات العامة، اولتعرف على أهم الصعوبات التي تواجه المنظمات، أثناء استخدام وسائل التواصل الاجتماعي . وقد استخدم الباحث منهج )المسح( وذلك بالتطبيق على عينة متاحة من ممارسي العلاقات العامة، في الأردن بلغت ) 101 ( ممارس علاقات عامة، يمثلون مختلف المنظمات الحكومية والخاصة. وتوصلت الد ا رسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: - ارتفاع معدل استخدام ممارسي العلاقات العامة )في الأردن( لوسائل التواصل الاجتمااعي، فاي إنجااز مهام العلاقات العامة. - تصادر )الواتساا ( للوساائل الاجتما)ياة )الأتثار اساتخدالما( فاي مجاال العلاقاات العاماة، يلياه )الساي بوك( ثم )اليوتيو ( الذي حل في الترتيب الثالث. - تمثلت أهم أسبا استخدام ممارسي العلاقات العامة لوسائل التواصل الاجتماعي في: 1- سهولة استخدامها 2- اونخفاض تكاليفها 3- وقدرتها على عرض منتجات وخدمات المنظمة، وتعزيز ولاء الجماهير لها . - أسهم ت وسائل التواصل الاجتماعي، في تعزيز التفاعلية، وفتح قنوات ثنائي ة بين المنظما ت وجماهيرها.. كما عززت قدرة المنظمات، على تعرف ردود فعل الجماهير بشكل مستمر، وخلقت فرص الاتصال )ثنائي الاتجاه( بين المنظمة وجماهيرها . - تمثلت أهم صعوبات توظيف واستخدام وسائل التواصل الاجتماعي، في أنشطة ومهام العلاقات العامة في: 1- عدم وجود تدريب ملائم. 2- إلى جانب قلة الممارسين المؤهلين لاستخدامها. -3 وكذلك ضعف الإمكانات التكنولوجية والفنية.. لتوظيفها في مجال العلاقات العامة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Public Relations Research Middle East / Magallat Bhut Al-Laqat Al-Amh - Al-Srq Al-Aust is the property of Egyptian Public Relation Association and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index