دورية أكاديمية

تطوير محتوى مقررات العلوم الشرعية في معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين هبا في الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة في ضوء مفاهيم الأمن الفكري

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تطوير محتوى مقررات العلوم الشرعية في معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين هبا في الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة في ضوء مفاهيم الأمن الفكري (Arabic)
Alternate Title: Developing the Content of Islamic Studies Courses at Arabic Language Teaching Institution for Non-Speakers at The Islamic University in Medina in Consideration of The Intellectual Security Concepts. (English)
المؤلفون: أحمد محمد أحمد شيخ
المصدر: Umm Al-Qura University Journal of Educational & Psychological Sciences; Jul-Sep2021, Vol. 13 Issue 3, p62-91, 30p
Abstract (English): This research aimed to develop the content of Islamic studies courses at the Institute of Arabic language education for non-speakers at Islamic university in Medina city in consideration of intellectual security concepts which required: Creating a list contains the required intellectual security concepts which need to be available at the Institute of Arabic language education for non-speakers at Islamic university in Medina city. Afterward, analyzing the content of the courses to measure the availability of these concepts to establish a suggested proposal to develop the courses in consideration of intellectual security concepts. The researcher adopted the analytic descriptive method. The researcher concluded it to: A list of the required intellectual security concepts which need to be available at the Institute of Arabic language education for non-speakers at Islamic university in Medina city which consists of four concepts contains 47 requirements. The concepts of intellectual security existed poorly as a whole in the Islamic studies courses at the Institute of Arabic language education for non-speakers at Islamic university in Medina city. Approximately, reached 3.5 percent in all courses. A higher percent existed in the history of the rightly guided Caliphs as it reached 1.2, followed by the fourth level of Tauhid course as it reached 0.6. It reached 0.4 percent for the third of both Tauhid and Prophetic biography courses, finally, it reached 0.3 percent in the third level of Hadith, Fiqh, and commentary of Quran courses. The suggested proposed contained some points considering the development of the content of Islamic studies courses at the Institute of Arabic language education for non-speakers at Islamic university in Medina city in all aspects. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدف هذا البحث إلى تطوير محتوى مقررت العلوم الشرعية في معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين هبا في الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة في ضوء مفاهيم الأمن الفكري، و"طلب ذلك إعداد قائمة بمغاهيم الأمن الفكري اللازم توافرها في محتوى مقررت العلوم الشرعية في معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين هبا في الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، وتحليل محتوى هذه المقررت؛ لقياس مدى توافر مفاهيم الأمن الفكري فيها، حق يتم وضع تصور مفتح لتطويرها بناء على مفاهيم الأمن الفكري. واستخدام الباحث المنهج الوصفي التحليلي، وقد توصل البحث إلى مجموعة من النتائج منها: قائمة مفاهيم الأمن الفكري اللازم توافرها في محتوى مقررت العلوم الشرعية في معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين هبا في الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، تضمنت) ٤(مفاهيم، انبثق عنها) ٤٧ (متطلبا. كما أشارت النتائج الى توافر مفاهيم الأمن الفكري في محتوى مقررت العلوم الشرعية في معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين هب ا في الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة بشكل ضعيف إجمالأ، حيث بلغت نسبتها في كافة المقررت ٣٠٥ ، وقد تحققت بنسبة أكير في مقرر تاريخ الخلفاء الرشدين بنسبة ١٠٢ ، ثم مقرر التوحيد للمستوى الرابع بنسبة ٠٠٦ ، ثم في مقرري التوحيد والسيرة النبوية للمستوى الثالث بنسبة ٠٠٤ ، وأخيراً في مقرر رت الحديث والفقه للمستوى الثالث والتغسير للمستوى الرابع بنسبة ٠٠٣ ، وتم تقدمي التصور اشرج الذي اشتمل على عدد من نقاط التطوير في محتوى مقررات العلوم الشرعية في معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين هبا في الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة من جميع النواحي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Umm Al-Qura University Journal of Educational & Psychological Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index