دورية أكاديمية

األسلوب بوصفه انزياحا )ديوان عُمْره املاء لعارف الساعدي مثاال).

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: األسلوب بوصفه انزياحا )ديوان عُمْره املاء لعارف الساعدي مثاال). (Arabic)
Alternate Title: Style as a displacement Diwan omrah al-maa by aref al-saadi is an example. (English)
المؤلفون: عدنان رمحن حسان
المصدر: Journals Eduction for Girls; 2021, Vol. 4 Issue 28, p81-107, 27p
مصطلحات موضوعية: ACHIEVEMENT, POETS, AGE, READING
Abstract (English): The theory of displacement is one of the most evident aspects of style, and it is the most indicative of poetic creativity, as long as this theory does not limit the forms of displacement to the linguistic side only, but rather it intends to violate the rules of the creative process as a whole, and these violations are clear and specific manifestations of the style, and they are for This is in line with the texts and keeping pace with the ages, which called for standing on the achievement of Aref Al-Saadi, tagged with (his age of water). From reading and thinking, starting from his letters to his compositions, as working on the significance and its dislocation and amazing seizure of meanings represented the feature of innovation and novelty, as well as investing the poet the flexibility of the compositions and textual links to come out with an innovative formulation. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تعد نظرية االنزياح من أجلى مظاهر االسلو ب ، وأكثرها تأشيرا على مواطن اإلبداع الشعري ، ما دامت تلك النظرية ال تقصر أشكال االنزياح على الجنبة اللغوية فحسب ، بل هي تعمد الى التنبيه على خرق قواعد العملية اإلبداعية برمتها ، وتعد تلك الخروقات تجليات واضحة ومخصوصة لألسلوب ، وهي ألجل ذلك مسايرة للنصوص ومواكبة للعصور ، االمر الذي دعا الى الوقوف على منجز عارف الساعدي الموسوم بـ )عمره الماء ( ، فحاولت إدراك خصوصية التوظيف الصوتي والداللي والتركيبي عنده ، وصوال الى اإلبانة عن أسلوبه الخاص ، فظهر الجانب الصوتي مفعما بروح اإليقاع والغنائية ، متطلبا سمعا و قراءة وتفكر ا ، بدءا من حروفه الى تراكيبه ، كما أن االشتغال على الداللة وخلخلتها واقتناص المدهش من المعاني ّل سمة االبتكار والجدة ، فضال عن استثمار مث الشاعر مرونة التراكيب والروابط النصية للخروج بصياغة مبتكرة . [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journals Eduction for Girls is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index