دورية أكاديمية

Al-Lughah al-’Arabīyah fī al-ma‘āhid al-Islāmīyah bī Indūnīsīyā: Mushkilātuhā wa ṭuruq ḥallihā.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: Al-Lughah al-’Arabīyah fī al-ma‘āhid al-Islāmīyah bī Indūnīsīyā: Mushkilātuhā wa ṭuruq ḥallihā.
المؤلفون: Djuaeni, Muhammad Napis, Usman, Ahmadi
المصدر: Studia Islamika; 2021, Vol. 28 Issue 2, p413-455, 43p
مصطلحات موضوعية: BOARDING schools, LIBRARY research, SCHOOL boards, SYNTAX (Grammar), ACQUISITION of data, LIBRARY media specialists, LANGUAGE acquisition
مصطلحات جغرافية: INDONESIA
Abstract (English): This article discusses the urgency of learning Arabic in Islamic boarding schools (pesantren) in Indonesia, reveals the problems, and offers suitable solutions. This study applies descriptive, historical, analytical, and library research methods by managing data from primary and secondary sources. In addition, this article also uses eld studies from several pesantrens in Indonesia, starting from determining the sample to collecting data through interviews, conducting observations, lling out questionnaires, and collecting documents. This investigation found that pesantrens gave an essential position to Arabic as a tool in understanding Islamic teachings and knowledge. problems encountered were internal in studying syntax (naḥw) and morphology (ṣarf), and external problems related to teachers, students, methods, facilities, and communities. This study offers solutions to simplify syntax (naḥw) and morphology (ṣarf) learning methods, conduct language training, enrich contrastive studies, develop linguistic curriculum, and provide facilities and communities. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Indonesian): Artikel ini bertujuan untuk membahas urgensi Bahasa Arab di pondok pesantren di Indonesia, menyingkap permasalahannya, dan menawarkan solusi yang dipandang tepat. Kajian ini menggunakan metode deskriptif, historis, analisis, dan penelitian pustaka, dengan mengola data dari sumber primer dan sekunder. Selain itu, artikel ini juga menggunakan studi lapangan di sejumlah pondok pesantren, melalui penentuan sampel dan pengumpulan data melalui wawancara, pengamatan, kuesioner, dan dokumen. Di antara hasil yang ditemukan: pondok pesantren meyakini urgensi Bahasa Arab dalam memahami ajaran dan pengetahuan Islam. Permasalahan yang dihadapi dalam mempelajari Bahasa Arab adalah masalah internal Bahasa dalam pelajaran Nahwu (sintaksis) dan Sharf (morfologi), serta masalah eksternal Bahasa terkait guru, santri, metode, sarana, dan lingkungan. Kajian ini menawarkan solusi dalam penyederhanaan pembelajaran Nahwu dan Sharf, menyelenggarakan pelatihan kebahasaan, memperkaya studi kontrastif, mengembangkan kurikulum, sarana, dan lingkungan. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يناقش هذا المقال الحاجة الملحة لتعلم اللغة العربية في المدارس الداخلية الإسلامية (pesantren) في إندونيسيا ، ويكشف عن المشاكل ويقدم الحلول المناسبة. تطبق هذه الدراسة طرق البحث الوصفي والتاريخي والتحليلي والمكتبي من خلال إدارة البيانات من المصادر الأولية والثانوية. بالإضافة إلى ذلك ، تستخدم هذه المقالة أيضًا الدراسات الميدانية من العديد من pesantrens في إندونيسيا ، بدءًا من تحديد العينة إلى جمع البيانات من خلال المقابلات وإجراء الملاحظات واستخلاص الاستبيانات وجمع المستندات. وجد هذا التحقيق أن البيزانترين أعطت اللغة العربية مكانة أساسية كأداة في فهم التعاليم والمعرفة الإسلامية. المشاكل التي واجهتها كانت داخلية في دراسة النحو (ناو) والصرف (حرف) ، والمشاكل الخارجية المتعلقة بالمدرسين والطلاب والأساليب والمرافق والمجتمعات. تقدم هذه الدراسة حلولاً لتبسيط طرق التعلم النحوية والصرفية ، وإجراء التدريب اللغوي ، وإثراء الدراسات المقارنة ، وتطوير المناهج اللغوية ، وتوفير المرافق والمجتمعات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Studia Islamika is the property of Center for the Study of Islam & Society of UIN Jakarta and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:02150492
DOI:10.36712/sdi.v28i2.21936