دورية أكاديمية

تحديات التحوُّل الرقمي في المدارس المطبقة لبوابة المستقبل في المملكة العربية السعودية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تحديات التحوُّل الرقمي في المدارس المطبقة لبوابة المستقبل في المملكة العربية السعودية. (Arabic)
Alternate Title: The Challenges of Digital Transformation in Public Schools that Apply "Future Gate" in Kingdom of Saudi Arabia. (English)
المؤلفون: خولة بنت عبد الله, ومي بنت محمد العي, وإيمان بنت إبراه
المصدر: Journal of Educational Sciences; Nov2021, Vol. 33 Issue 4, p653-676, 24p
مصطلحات موضوعية: DIGITAL transformation, INDUSTRY 4.0, PUBLIC education, PUBLIC schools
مصطلحات جغرافية: SAUDI Arabia
Abstract (English): This study aimed to identify the challenges of digital transformation (DX) in public education schools that apply "Future Gate" in Kingdom of Saudi Arabia, and to suggest ways of addressing such challenges as perceived by officials of digital transformation in the schools. The study used the survey descriptive approach, and applied the questionnaire to the study sample members that consisted of 362 out of 1045 digital transformation officials in schools that apply "Future Gate" in five educational directorates for boys and girls, (i.e. Asir Region, Medina Munawarah Region, Riyadh Region, Tabuk Region, and The Eastern Region). The results of the study showed that there were challenges facing the digital transformation in the school with an intermediate degree. Human challenges came first with a high degree, while the organizational and technical challenges came second and third respectively with an intermediate degree. In addition, the study results showed also that there was an agreement to the ways of addressing the challenges of digital transformation with an intermediate degree. The study provided some recommendations that may support the implementation of digital transformation in public education schools that apply "Future Gate" in Kingdom of Saudi Arabia. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف على تحديات التحوُّل الرقمي في المدارس المطبقة لبوابة المستقبل في المملكة العربية السعودية، واقتراح سبل التغلب عليها من وجهة نظر مسؤولي ومسؤولات التحوُّل الرقمي في المدرسة. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وطبقت الاستبانة على عينة الدراسة البالغ لا من: منطقة عسير، ومنطقة المدينة المنورة، ومنطقة الرياض، 􀁔 عددهم 362 مسؤولًا ومسؤولة تحوُّل رقمي في خمس إدارات تعليمية للبنين والبنات شملت ك ومنطقة تبوك، والمنطقة الشرقية. وأظهرت نتائج الدراسة وجود تحديات تواجه التحوُّل الرقمي في المدرسة بدرجة متوسطة، وجاءت التحديات البشرية في المرتبة الأولى بدرجة موافقة عالية، في حين جاءت التحديات التنظيمية والتقنية في المرتبتين الثانية والثالثة بدرجة موافقة متوسطة، وكذلك أظهرت نتائج الدراسة موافقة بدرجة متوسطة على سبل التغلب على تحديات التحوُّل الرقمي. وقدمت الدراسة توصيات عدة يؤمل أن تسهم في دعم تحقيق التحوُّل الرقمي في مدارس التعليم العام المطبقة لبوابة المستقبل في المملكة العربية السعودية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Educational Sciences is the property of College of Education, King Saud University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index