دورية أكاديمية

في كل من سنغافورة وكوريا الجنوبية ومدى إمكانية TIMSS دراسة مقارنة للاختبارات الدولية الإفادة منها في المملكة العربية السعودي ة.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: في كل من سنغافورة وكوريا الجنوبية ومدى إمكانية TIMSS دراسة مقارنة للاختبارات الدولية الإفادة منها في المملكة العربية السعودي ة. (Arabic)
Alternate Title: A comparative study of the international tests (TIMSS) in Singapore and south Korea and the possibility of benefiting from them in the Kingdom of Saudi Arabia. (English)
المؤلفون: أماني أحمد محمود
المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2021, Vol. 10 Issue 3, p710-733, 24p
مصطلحات موضوعية: EIGHTH grade (Education), MATHEMATICS, COUNTRIES
مصطلحات جغرافية: SINGAPORE, SOUTH Korea, SAUDI Arabia
Abstract (English): This research aimed to compare the Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) in Singapore and South Korea to indicate the extent to which they can be benefited from in the Kingdom of Saudi Arabia. The research also aimed to identifying the theoretical frameworks of the international tests to evaluate Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) among the fourth and eighth grades of basic education in Singapore and South Korea (the comparison countries) in the light of the forces and factors affecting them, as well as identifying the similarities and differences in the application of the international tests TIMSS and benefiting from them in the Kingdom of Saudi Arabia. To achieve the objectives of the research, the researcher made use of the comparative analytical approach of George Berday with four steps, which is description, interpretation, balancing and comparison to study the application of international tests to evaluate the Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) for the fourth and eighth grades of basic education in the comparison countries Singapore and South Korea in the light of each of the political, geographical, demographic, cultural, and economic factors, then identifying the similarities and differences in the application of the international study TIMSS between the comparison countries. The research ended with presenting some proposals that can benefit from the experiences of the comparison countries (Singapore and South Korea) and their experience in taking international tests and achieving advanced grades in KSA.ُ [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): فُُي كُل مُن سُنغافورة وُكوريا اُلجنوبية وُبيانُ مُُدى إُمكانية اُلإفادة مُنهاُ TIMSSُُ هدف اُلبحث مُُقارنة اُلاتجاهات الدولية للرياضيات والعلوم في اُلمملكة اُلعربية اُلسعودية، كما هُدف التعرف على الأطر النظرية لُلاختبارات الدولية لتقويمُ الاتجاهات العالمية في دراسة الرياضيات وُالعلوم لُُلصفين الرابع والثامن من التعليمُ الأساس ي في كل من سنغافورةُ وكوريا الجنوبية )ُدولتي اُلمقارنة( فُُي ضوء القوىُ والعوامل المؤثرةُ فيها، TIMSS والإفادةُ منها في المملكة العربية اُلسعودية، ولتحقيقُ أهداف TIMSS وكذلك ال تُع رُف على أوجه الشبه والاختلاف في تطبيق الاختبارات الدولية البحث اعتمدت الباحثة على المنهج التحليلي المقارنُ لجورجُ بيردايُ ذيُ الخطوات الأربع، وهي )الوصف، وُُالتفسير، والموازنة، والمقارنة( لُُدراسة لُُلصفين الرابع وُالثامن من التعليمُ الأساس ي في )TIMSS) تطبيق الاختبارات الدولية لتقويمُ الاتجاهات العالمية في دراسة الرياضياتُ والعلوم دولتي اُلمقارنة سنغافورةُ وكوريا الجنوبية في ضوء كل من العامل السياس ي، وُُُالجغرافي، وُُُالسكاني، وُُُالثقافي، وُُُالاقتصادي، ثُُمُ تحديد أوجه بين دُولتي اُُلمقارنة. وُُانتهى البحث إلى تقديمُ بعض المقترحات التيُ يمكنُ الإفادةُ منُ خبرات TIMSS التشابه والاختلاف في تطبيقُ الدراسة الدولية دولتي المقارنة )سنغافورةُ وكوريا الجنوبية( وُتجربتهما في خوض الاختبارات الدولية وتحقيق المراكز المتقدمة، فُي المملكة العربية السعودية.ُ [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25204149
DOI:10.31559/EPS2021.10.3.11