دورية أكاديمية

استراتيجية االتصاالت التسويقية وتأثيرها في رضا الزبون دراسة استطالعية في دار الكتب والوثائق العراقية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: استراتيجية االتصاالت التسويقية وتأثيرها في رضا الزبون دراسة استطالعية في دار الكتب والوثائق العراقية. (Arabic)
Alternate Title: Marketing Communication Strategy and It's Impact on The winning customer satisfaction Exploration in Iraqi National Library and Archives. (English)
المؤلفون: مها عارف برٌسم, احمد حامد حسٌن سل
المصدر: Journal of Administration & Economics; 2021, Issue 131, p78-89, 12p
مصطلحات موضوعية: SALES promotion, CUSTOMER satisfaction, MARKETING strategy, PUBLIC relations, DEPENDENT variables
Abstract (English): The study aims to test the extent impact of marketing communications elements (Advertising, Personal selling, Sales promotion, Public relations, Publishing and Direct marketing) in winning customer satisfaction, and through which access to know the impact of marketing communication strategy to win customer satisfaction. The importance of the study is the importance of the role played by marketing communication in achieving the objectives of the organization in question (Iraqi National Library and Archives) in the completion of its work efficiently and gain the satisfaction of its customers. The data were collected through using a questionnaire that was distributed to a sample of 40 respondents, and also set of statistical methods was used to determine the level of importance of the variables of the study, as well as to test the extent impact of the independent variable in the dependent variable through the use of statistical program (SPSS25), and all results were identical to the study's hypotheses. The researcher reached a set of conclusions, among which was the absence of a clear marketing communication strategy adopted by the organization in question, the researcher also reached a set of recommendations, the most important of which was that the organization in question adopts the push strategy to promote its services. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): ٌهدؾ البحث الحالً الى اختبار مدى تؤثٌر االتصاالت التسوٌقٌة المتمثلة بعناصرها )االعالن, البٌع الشخصً, تروٌج المبٌعات, العالقات العامة, النشر والتسوٌق المباشر( فً رضا الزبون ومن خاللها الوصول الى معرفة مدى تؤثٌر استراتٌجٌة االتصاالت التسوٌقٌة فً رضا الزبون, وقد تمثلت مشكلة البحث بصعوبة تسوٌق الخدمات لقلة التخصٌصات الخاصة باألنشطة التسوٌقٌة, وتنطلق اهمٌة البحث من اهمٌة الدور الذي تإدٌه االتصاالت التسوٌقٌة فً تحقٌق اهداؾ المنظمة المبحوثة )دار الكتب والوثائق العراقٌة( فً انجاز اعمالها بكفاٌة عالٌة وكسب رضا زبائنها . تم جمع البٌانات من خالل استخدام استمارة االستبانة التً وزعت على عٌنة قصدٌة بلػ قوامها )40 ), وتم استخدام مجموعة من االسالٌب االحصائٌة لمعرفة مستوى اهمٌة متؽٌرات البحث وكذلك الختبار مبحوثاً مدى تؤثٌر المتؽٌر المستقل )االتصاالت التسوٌقٌة( فً المتؽٌر المعتمد )رضا الزبون( من خالل استخدام البرنامج االحصائً )SPSS25, )وجاءت جمٌع النتائج مطابقة لفرضٌات البحث . توصل الباحث الى مجموعة من االستنتاجات, كان من اهمها عدم وجود استراتٌجٌة اتصال تسوٌقً واضحة تعتمدها المنظمة المبحوثة كما توصل الباحث الى مجموعة من التوصٌات كان من اهمها ان تعتمد المنظمة المبحوثة استراتٌجٌة الدفع للتروٌج عن خدماتها . [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Administration & Economics is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:18136729
DOI:10.31272/JAE.44.2021.131.5