دورية أكاديمية

An economic study of the different marketing activities for grape growers in Egypt.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: An economic study of the different marketing activities for grape growers in Egypt.
Alternate Title: مصر ى دراسة اقتصادية للأنشطة التسويقية المختلفة لمزارعى محصول العنب ف (Arabic)
المؤلفون: Atta, Sahra K., Elasraag, Yahia H., El Eshmawiy, Khairy H., El Batran, Dalia M. N.
المصدر: Egyptian Journal of Agricultural Research; 2022, Vol. 100 Issue 1, p85-95, 11p
مصطلحات موضوعية: RATE of return, MARKETING costs, HORTICULTURAL crops, CAPITAL market, GRAPES, CITY promotion, FARMERS
مصطلحات جغرافية: EGYPT
Abstract (English): This research aimed to identify the prevailing marketing systems for grape crops in the Nubaria region, as well as to identify the results of farmers' participation in conducting marketing operations for the grape crop that would be reflected in a higher return from their productive activities, at an estimated rate of 243%. It was found that there is a direct relationship between the rate of return to costs and the conduct of more marketing operations. Whereas the rate was about 1.6 in the case of collecting and selling at the farm gate, it rose to about 1.72 in the case of collecting, packaging, and transporting to wholesale markets, with an increase of about 52.5%, while the rate of return to costs reached a maximum of about 2.11 after carrying out collection, packaging, and transportation operations to the retail markets, and the rate of increase was about 31.2%. The previous results reflect the feasibility of farmers' participation in the process of marketing their products in general, although the relative decrease in the rate of return to costs indicates a rise in marketing costs, which with it entails the importance of providing the necessary capital for the marketing process for small farmers because of the possibility of their participation in the marketing process and the improvement of the return on their activity. The research also recommends the importance of activating the contractual agriculture law with the implementation of fixed outlets in densely populated urban areas and retail markets in cities, in addition to encouraging the establishment of collection, sorting, and packaging stations, and establishing factories for the manufacture of grapes and horticultural crops. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يش ي التحسن ز ف نتائج معيارى صا ز ف العائد ومعدل العائد إلى التكاليف نتيجة إجراء العمليات التسويقية إلى جدوى مشاركة منت رج العنب بمنطقة النوبارية ز ف العمليات التسويقية بصفة عامة. هذا ويؤكد الإنخفاض النسرت ز ف معدل العائد الى التكاليف إرتفاع التكاليف التسويقية لمحصول العنب، الأم ر الذى يستلزم معه توف ي رأس المال اللازم للعملية التسويقية بأسعار فائدة مخفضة لصغار المزارع ز ي لإمكانية مشاركتهم ز ف العملية التسويقية وتحس ز ي عائدهم من النشاط الانتا رج، مما يحفزهم على تحس ز ي إنتاجيتهم من العنب كما ونوعا. كما اوضحت نتائج البحث ارتفاع التكاليف الإنتاجية والتسويقية بالاضافة الى استغلال تجار الجملة لمنت رج العنب بمنطقة النوبارية، ولذا يوض البحث ب ز صرورة توف ي وسائل نقل مناسبة تربط المنطقة بمنافذ البيع وأس واق التجزئة بالمدن كثيفة السكان مع تفعيل قانون الزراعة التعاقدية للحد من أحتكار التجار وأستغلالهم للمنتج ز ي وخاصة بالمناطق الصحراوية، بالاضافة إلى التوسع ز ف عمليات التصنيع الزراعى وخاصة الغذا ى ن بمناطق الإنتاج. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Egyptian Journal of Agricultural Research is the property of Egyptian National Agricultural Library (ENAL) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:11106336
DOI:10.21608/ejar.2022.111519.1185