دورية أكاديمية

مستوى اتساق مناهج المهارات ية الرقم مع المعايير ية َّ الوطن السعودية

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: مستوى اتساق مناهج المهارات ية الرقم مع المعايير ية َّ الوطن السعودية (Arabic)
Alternate Title: The Consistency Level of Digital Skills Curricula with Saudi National Standards. (English)
المؤلفون: عبدالعزيز عبدالله الفائ, عبدالرحمن جديع الجدي, سمر عبدالله الفائ
المصدر: Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences; 2021, Vol. 22 Issue 2, p1-7, 7p
مصطلحات موضوعية: CURRICULUM, ASSESSMENT of education, DIGITAL learning, REINFORCEMENT (Psychology), EDUCATIONAL standards
مصطلحات جغرافية: SAUDI Arabia
Abstract (English): The study aimed to identify the consistency level of Digital Skills curricula content for 5th-grade students in the Kingdom of Saudi Arabia with the national standards for the development of general education curricula in the field of digital technology learning. The study used a descriptive approach (content analysis) and a content analysis card. The card was extracted from the national standards document for digital technology learning (reinforcement level 4-6) (Education and Training Evaluation Commission, 2019). The results indicated that the consistency level of the "Digital Concepts and Applications," the "Computational Thinking and Programming," and the "Digital Citizenship" standards with the content was 8.5%, 138.68%, and 102.7%, respectively. The study offered various recommendations for future studies, and one crucial recommendation was to review all Digital Skills curricula content for all grades in the elementary stage. The study also recommends conducting further studies on the consistency level of computer and information technology curricula content for the intermediate and secondary stages in the Kingdom of Saudi Arabia with the national standards. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى الت ع رف على مستوى اتساق محتوى مناهج المهارات الرقمَّ ية للصف الخامس الابتدائي في المملكة العربية السعودية مع المعايير الوطنَّية لبناء مناهج التعليم العام في مجال تعلم التقنَّية الرقمَّية، وتبنت الدراسة المنهج الوصفي بأسلوب تحليل المحتوى لتحقيق أهدافها؛ عد ُ حيث أ ت بطاقة تحليل محتوى مستخلصة من وثيقة 6(والمعتمدة من هيئة تقويم - معايير مجال تعلم التقنَّية الرقمَّية)مستوى التعزيز 4 التعليم والتدريب) 2019 (، وأشارت نتائج الدراسة إلى أن مستوى اتساق معايير فرع المفاهيم والتطبيقات الرقمَّية مع المحتوى بلغ 55.8 %، بينما مستوى اتساق معايير فرع التفكير الحوسبي والبرمجة مع المحتوى بلغ 138.7 %، في حين أن مستوى اتساق معايير فرع المواطنة الرقمَّية مع المحتوى بلغ % 102.7 ، وأوصت الدراسة بتوصيات من أهمها: إعادة النظر في محتوى مناهج المهارات الرقمَّ ية للمرحلة الابتدائية، وجعلها تستند على المعايير الوطنَّية لمجال تعلم التقنَّية الرقمَّية ، بالإضافة إلى إجراء دراسات عن مستوى اتساق محتوى مناهج الحاسب وتقنَّ ية المعلومات للمرحلتين المتوسطة والثانوية في المملكة العربية السعودية مع المعايير الوطنَّ ية لبناء مناهج التعليم العام في مجال تعلم التقنَّية الرقمَّية بهدف تحديثها وتطويرها. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:13196944
DOI:10.37575/h/edu/0011