دورية أكاديمية

تحسين كفاءة الإنفاق من خلال دمج المدارس الحكومية قليلة العدد

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تحسين كفاءة الإنفاق من خلال دمج المدارس الحكومية قليلة العدد (Arabic)
Alternate Title: Improving Education Efficiency by Consolidating Public Schools with Few Students. (English)
المؤلفون: فايز عبدالعزي ز الفاي, عبد الله سعد السدحان
المصدر: Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences; 2021, Vol. 22 Issue 2, p217-225, 9p
مصطلحات موضوعية: PUBLIC spending, PUBLIC spaces, PUBLIC education, TRANSPORTATION of school children, PUBLIC schools, INTERNATIONAL schools
مصطلحات جغرافية: SAUDI Arabia
Abstract (English): The study aimed to review the best international practices for the consolidation of public schools in areas with low population density in order to improve the efficiency of public education expenditure. The study used the descriptive analysis method by analyzing documents from the best international practices on the consolidation of public schools. The study used two tools, namely, analyzing documents and interviews with 20 experts. The study found that the best international practices for consolidating schools with a small number of students are based on a national consolidation manual, diversity in standards of consolidation and its alternatives, raising the awareness of the local community, and provision of safe and comfortable school transportation. Finally, the study provided suggestions for consolidating schools to improve the efficiency of public education expenditure in Saudi Arabia. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى مراجعة أفضل الممارسات العالمية في مجال دمج المدارس بالمناطق ذات الكثافات السكانية المنخفضة؛ لتقديم مقترحات لرفع كفاءة المدارس الحكومية قليلة العدد؛ لتحسين كفاءة الإنفاق في التعليم العام بالمملكة العربية السعودية. واستخدمت الدراسة المنهج النوعي التحليلي، بتحليل الوثائق عبر دراسة تجارب الدول في التعامل مع المدارس قليلة العدد، واستخدمت الدراسة أداتين: تحليل الوثائق، والمقابلة التي شارك فيها) 20 (خبيرًا. وتوصّلت لت في: وجود دليل ّ الدراسة إلى أن أفضل الممارسات العالمية في مجال الدمج تمث وطني تستند عليه آلية الدمج، وأهمية التنويع في معايير الدمج وبدائله، وتوعية المجتمع المحلي، وتوفير نقل مدرس ي آمن ومريح. وقدّمت الدراسة مقترحات لدمج المدارس قليلة العدد وبدائله؛ لتحسين كفاءة الإنفاق في التعليم العام بالمملكة العربية السعودية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:13196944
DOI:10.37575/h/mng/0067