دورية أكاديمية

أثر برنامج التوعية الرقمية على اكتساب طفل الروضة مهارات السلامة الرقمية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر برنامج التوعية الرقمية على اكتساب طفل الروضة مهارات السلامة الرقمية. (Arabic)
Alternate Title: The Impact of the Digital Awareness Program on Kindergarten Childrens Acquisition of Digital Safty Skills. (English)
المؤلفون: دشتي فاطمة عبدال, اليتيم عزيزة خضي
المصدر: Journal of Education / Al Mejlh Altrbwyh; 2021, Issue 140, Part 1, p13-42, 30p
مصطلحات موضوعية: KINDERGARTEN children, PUPPETS, INSTRUCTIONAL films, KINDERGARTEN, KINDERGARTEN facilities, AWARENESS, PHONOLOGICAL awareness
مصطلحات جغرافية: KUWAIT
Abstract (English): The current study adopts a quasi-experimental approach. It aims to measure the impact of a proposed digital awareness program for the development of e- safety skills among kindergarten children in the State of Kuwait. A 12-item questionnaire was constructed and applied before and after the program. The researchers were keen to attend, observe the application of the program, and to interview the class teacher and the children. The study sample consisted of 17 children (boys and girls) from kindergarten second level. Films, puppets, and worksheets designed and produced by the researchers were used as instructional media. Findings showed that the digital awareness program helped the children acquire e safety awareness. The interviews with both the children and the class teacher showed that the children enjoyed the program. The class teacher recommended applying the digital awareness program in all kindergartens in Kuwait. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة شبه التجريبية إلى قياس أثر برنامج مقترح للتوعية الرقمية لتنمية مهارات السلامة الرقمية لدى أطفال الروضة بدولة الكويت. ولتحقيق أهداف الدراسة تم بناء استبانة من 12 فقرة حول مدى اكتساب الأطفال للتوعية الرقمية من خلال البرنامج المقترح، وتطبيقها قبليا وبعديا. اشتملت عينة الدراسة على 17 طفلا وطفلة من أحد فصول المستوى الثاني روضة. وبالإضافة إلى الاستبانة تم إجراء مقابلات مع معلمة الفصل والأطفال، كما حرصت إحدى الباحثتين على حضور بعض الفترات التربوية، ومراقبة تطبيق البرنامج على الأطفال، وأداء المعلمة. كما قامت الباحثتان بتصميم وإنتاج عدد من الأفلام والدمى وأوراق العمل لاستخدامها كأدوات لأغراض البحث. أظهرت نتائج الدراسة عن أثر البرنامج المقترح للتوعية الرقمية في تنمية مهارات السلامة الرقمية لدى الأطفال، كما أظهرت المقابلات استمتاع الأطفال، ودعم المعلمة لتطبيق برنامج التوعية الرقمية في بقية رياض الأطفال. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Education / Al Mejlh Altrbwyh is the property of Kuwait University, Academic Publication Council and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:1029810X
DOI:10.34120/0085-035-140-002