دورية أكاديمية

تأثير القدرات التسويقية الموجهة نحو الزبون على الاداء السوقي للعلامة التجارية: القدرات التسويقية لتطوير العاملين متغير تفاعلي دراسة تطبيقية في شركات التأمين العراقية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تأثير القدرات التسويقية الموجهة نحو الزبون على الاداء السوقي للعلامة التجارية: القدرات التسويقية لتطوير العاملين متغير تفاعلي دراسة تطبيقية في شركات التأمين العراقية. (Arabic)
Alternate Title: The Impact of Customer-focused Marketing Capabilities on Brand market performance through Moderating Role of Marketing development employee Capabilities: An Applied Study in Iraqi Insurance Companies. (English)
المؤلفون: عمار يوسف ضجر
المصدر: Managerial Studies Journal; 2022, Vol. 15 Issue 31, p203-221, 19p
مصطلحات موضوعية: INSURANCE companies, MARKETING executives, PRODUCT management, DATA analysis, ACQUISITION of data, CUSTOMER relationship management
Abstract (English): This study aims to investigate the impact of customer-focused marketing capabilities (i.e., customer relationship management capabilities) on the brand performance and the role of marketing development employee capabilities in this effect. The hypotheses of the current study were built based on these three variables. This study applied on Iraqi insurance companies. The questionnaire was used as a tool for collecting data, and (105) manager were selected as a sample of this study. Many statistical tools were used such as (SPSS. V. 24 and AMOS. V. 24) for data analysis. This study reached to the following conclusions: there is a positive direct effect of customer relationship management capabilities on brand performance. The results also showed, there is a moderating impact of marketing development employee capabilities on the relationship between customer relationship management capabilities on brand performance. Implications for researchers and marketing managers are discussed. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تهدف هذه الدراسة الى اكتشاف العلاقة والاثر بين القدرات التسويقية الموجهة نحو الزبون )قدرات ادارة العلاقة مع الزبون( و الاداء السوقي للعلامة التجارية. فضلا عن معرفة الدور التفاعلي للقدرات التسويقية لتطوير العاملين. وقد تم بناء المخطط الفرضي للدراسة على هذه المتغيرات الثلاثة. واختبرت هذه الدراسة في عينة من شركات التأمين العراقية. فقد استخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات لعينة بلغ عددها ) 105 ( مديرون. وتم - AMOS. V. استخدام مجموعة من الادوات الاحصائية الموجودة في برامج ( 24 على العينة الطبقية، اذ توصلت هذه الدراسة الى الاستنتاجات التالية: )SPSS . V. 24 وجود علاقة ارتباط واثر بين القدرات التسويقية لإدارة العلاقة مع الزبون و الاداء السوقي للعلامة التجارية. كما بينت نتائج الدراسة ايضا وجود تأثير تفاعلي للقدرات التسويقية لتطوير العاملين في العلاقة بين القدرات التسويقية لإدارة العلاقة مع الزبون و الاداء السوقي للعلامة التجارية. واخيراً اوصت الدراسة ببعض التوصيات للباحثين ومديري التسويق في شركات التأمين. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Managerial Studies Journal is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index