دورية أكاديمية

تحديات الشراكة بين القطاعين العام والخاص فيالتعليم املدرس يوآلياتالتغلبعليها بسلطنة مان.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تحديات الشراكة بين القطاعين العام والخاص فيالتعليم املدرس يوآلياتالتغلبعليها بسلطنة مان. (Arabic)
Alternate Title: Challenges of Partnership between the Public and Private Sectors in the School Education Sector and Mechanisms to Overcome them in the Sultanate of Oman. (English)
المؤلفون: هاجر بنت طالب امل, بدريةبنتحمودبن &, داوود عبد امللكي
المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2022, Vol. 11 Issue 1, p21-42, 22p
مصطلحات موضوعية: PUBLIC-private sector cooperation, SCHOOL administration, PRIVATE sector, CULTURAL awareness, PUBLIC sector
مصطلحات جغرافية: OMAN
Abstract (English): The study aimed to identify challenges that prevent the application of partnership between the public and private sectors in the school education sector and the mechanisms to overcome them in the Sultanate of Oman. As well as the educational directorates in six governorates across the Sultanate, which included the administrative functional categories of general managers and their deputies, directors of departments and their deputies, and heads of departments, in addition to educational supervisorsb, school administration supervisors, principals of public and private schools and their deputies, and teachers of both genders. The results showed all challenges in high degrees, topped by the administrative and technical difficulties. The results indicated no differences between all the variables of the study sample in the degree of their appreciation of the level of availability of the challenges of the partnership between the public and private sectors in school education in all its dimensions. Based on the results of the study, several recommendations were presented, most notably: adopting national policies that support the implementation of partnership in light of clear legislation and necessary regulations and adopting a package of administrative and technical measures at the level of the education sector that seeks to provide an attractive environment for private sector investments and their successful employment and raising the level of intellectual and cultural awareness among community institutions to implement partnership projects and create a suitable environment for their success. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى توافر التحديات التي تحول دون تطبيق الشراكة بين القطاعين العام الخاص في قطاع التعليم مان ُ املدرس يوآليات التغلب عليها بسلطنة ع ،ولتحقيق أهداف الدراسةتبنت الدراسةاملنهج الوصفي املسحي،وبلغت عينةالدراسة )436 ً (فردا تضمنت موظفي القيادات الوسطى بديوان عام الوزارة وكذلك املديريات التعليمية بست محافظات على مستوى السلطنة، شملت الفئات الوظيفية اإلدارية من مديري العموم ونوابهم ومديري الدوائر ونوابهم ورؤساء األقسام، إضافة للمشرفين التربويين و مشرفي اإلدارة املدرسية ومديري املدارس الحكوميةوالخاصةونوابهم واملعلمين من الجنسين. وأظهرت ا لنتائج وجودكافةالتحديات بدرجات مرتفعةوتصدرتها التحديات اإلداريةوالفنية،كما أشارت النتائج إلى عدم وجودفروق بين كافة متغيرات أفراد عينةالدراسةفيدرجةتقديرهم ملستوى توافر تحديات الشراكة بين القطاعين العام والخاصفيالتعليم املدرس يبكافةأبعادها. لنتائج الدراسةتم تقديمعددمن التوصيات ً واستنادا أبرزها: تبني سياسات وطنية داعمة لتطبيق الشراكة في ظل التشريعات الواضحة واللوائح التنظيمية الالزمة، وتبني حزمة من اإلجراءات اإلدارية والفنية على مستوى قطاع التعليم تسعى إلى توفير بيئة جاذبة إلستثماراتالقطاع الخاصوتوظيفها بنجاح؛و رفعمستوىالوعيالفكريوالثقافيبين مؤسسات املجتمع لتنفيذ مشاريعالشراكةوإيجادبيئةمالئمةلنجاحها. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25204149
DOI:10.31559/EPS2022.11.1.2