دورية أكاديمية

أثر الخدمات املصرفية في تحقيق امليزة التنافسية – دراسة حالة: بنك أم درمان الوطني في الفترة من 2017م - 2021م –.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر الخدمات املصرفية في تحقيق امليزة التنافسية – دراسة حالة: بنك أم درمان الوطني في الفترة من 2017م - 2021م –. (Arabic)
Alternate Title: The Effect of Banking Services In achieving Copetetive Advantage – A Case study: Omdurman National Bank, 2017- 2021 –. (English)
المؤلفون: منى النيل مصطفى م, حنان عثمان عمسيب
المصدر: Journal of Economic Administrative & Legal Sciences; May2022, Vol. 6 Issue 14, p22-44, 23p
Abstract (English): The aim of the research is to identify the concept of banking services and its various dimensions, to identify the concept of competitive advantage and ways to achieve it, and to study the impact of banking services on achieving competitive advantage in Sudanese banks, through the main hypothesis test: There is a statistically significant relationship between banking services (with its three dimensions) And the competitive advantage in Omdurman National Bank. The questionnaire was used to collect data from the study population through a simple random sample of employees in Omdurman National Bank with a number of (36), and the valid questionnaires for analysis were (34). The study reached a number of results, the most important of which is the existence of a correlation between banking services with its three components (local banking services, electronic banking services, external banking services) and competitive advantage, Where the correlation coefficient between the three types of banking services, respectively, with the competitive advantage was (0.626, 0.540, 0.682), which indicates a strong positive correlation. The research was recommended a number of recommendations to take into account the development of banking services to keep abreast of developments In the global banking market, [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): املستخلص: هدف البحث إلى التعرف على مفهوم الخدمات املصرفية وأبعادها املختلفة، والتعرف على مفهوم امليزة التنافسية وطرق تحقيقها، ودراسة أثر الخدمات املصرفية في تحقيق امليزة التنافسية في املصارف السودانية، وذلك من خالل اختبار الفرض الرئيس: توجد عالقة ذات داللة إحصائية بين الخدمات املصرفية )بأبعادها الثالثة( وامليزة التنافسية في بنك أمدرمان الوطني، وقد تم استخدام اال ستبيان لجمع البيانات من مجتمع الدراسة عن طريق عينة عشوائية بسيطة من العاملين في بنك أم درمان الوطني بعدد )36 ،)وكانت اال ستبانات الصالحة للتحليل بعدد )34 .)وتوصلت الدراسة لعدد من النتائج أهمها وجود عالقة ارتباط بين الخدمات املصرفية بعناصرها الثالثة )الخدمات املصرفية املحلية، الخدمات املصرفية اإللكروونية، الخدمات املصرفية الخارجية( وامليزة التنافسية، حيث بلغ معامل االرتباط بين أنواع الخدمات املصرفية الثالث على التوالي مع امليزة التنافسية ما قيمته )626.0 ،540.0 ،682.0 )مما يدل على وجود عالق ارتباط إيجابية قوية. كما خرج البحث بعدد من التوصيات من أهمها مراعاة تطوير الخدمات املصرفية ملواكبة املستجدات في السوق املصرفي العالمي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Economic Administrative & Legal Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25223372
DOI:10.26389/AJSRP.L120222