دورية أكاديمية

تنمية مهارات القراءة لدى الطالبات ذوات استخدام التدريس التشار ي ك ف صعوبات التعلم وقريناتهن العاديات.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تنمية مهارات القراءة لدى الطالبات ذوات استخدام التدريس التشار ي ك ف صعوبات التعلم وقريناتهن العاديات. (Arabic)
Alternate Title: Using Co-teaching in Developing Reading Skills among Female Students with Learning Disabilities and their Regular Peers. (English)
المؤلفون: مها بنت حمد بن عبž
المصدر: International Journal of Educational Research (22196064); May2022, Vol. 46 Issue 3, p12-45, 34p
Abstract (English): The purpose of this study was to investigate the effect of using coteaching on developing reading skills for students with learning disabilities and their regular peers on a sample of fourth grade students at primary school in Riyadh. The subjects for this study were (74) female students distributed into two groups (control and experimental), each group consisting of (30) regular students and (7) students with learning disability. A pre and post-test was applied to both groups to measure their achievement in the reading skills: reading accuracy, speed and comprehension. The two groups were taught (40) lessons, each session lasting (45 minutes). The traditional method was used with the control group, and the Co-teaching was used for the experimental group. The results of this study indicated the effectiveness of co-teaching in developing reading comprehension skills for all students. Especially the experimental group of students with learning disability have advanced over the control group in reading accuracy. On the other hand, the results showed improvement of the three skills for the experimental group and for those with learning disability in the post test. The study recommended encouraging teachers to use the strategy in teaching, and conducting more studies on its use with those with learning disabilities. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تنمية مهارات هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر استخدام التدريس التشار ي ك ف القراءة لدى الطالبات ذوات صعوبات التعلم وقريناتهن العاديات، باستخدام المنهج شبه التجري ي ب. وشملت عينة الدراسة ) 74 ي بمنطقة الرياض، حيث وزعن ( طالبة من طالبات الصف الرابع الابتدا ئ على مجموعت ي ضابطة وتجريبية، كل مجموعة مكونة من ) 30 ( طالبة عادية و) 7( طالبات بق اختبار قب ي لى وبعدي على المجموعت ي؛ لقياس ُ ملتحقات ب تنامج صعوبات التعلم بالمدرسة. وط ي مهارات القراءة التالية: دقة القراءة، سرعتها، وفهم المقروء. وتم تدريس المجموعت ي تحصيلهن ف 40 ( حصة دراسية، مدة كل حصة ) 45 دقيقة(. استخدمت الطريقة التقليدية مع مجموعة ( الضابطة، والتدريس التشار ي ك للمجموعة التجريبية. وقد أظهرت نتائج الدراسة فاعلية التدريس ي لدى جميع الطالبات، وتقدم المجموعة التجريبية للطالبات تنمية مهارات الفهم القرا ئ ي التشار ي ك ف ذوات صع ي دقة القراءة، كما أظهرت النتائج تحسن المهارات وبات التعلم على المجموعة الضابطة ف ي الاختبار البعدي. وقد أوصت الثلاث لدى المجموعة التجريبية للطالبات ذوات صعوبات التعلم ف ي التدريس، وإجراء مزيد من الدراسات الدراسة ب ضورة تشجيع المعلم ي على توظيف الاسرتاتيجية ف حول استخدامها مع الطلبة ذوي صعوبات التعلم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Educational Research (22196064) is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25196146
DOI:10.36771/ijre.46.3.22-pp12-45