دورية أكاديمية

دور المدارس الثانوية في وقاية طلبتها من مخاطر المخدرات ونشر الوعي البيئي والصحي لدى طلبتها من وجهة نظر مدرسي العلوم.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: دور المدارس الثانوية في وقاية طلبتها من مخاطر المخدرات ونشر الوعي البيئي والصحي لدى طلبتها من وجهة نظر مدرسي العلوم. (Arabic)
Alternate Title: Secondary Schools' role In Protecting Students From Drug Dangers and Spreading Environmental and Health Awareness Among them. (English)
المؤلفون: عباس فاضل كاظم
المصدر: Larq Journal for Philosophy, Linguistics & Social Sciences; 2022, Vol. 3 Issue 46 Part 1, p301-313, 13p
مصطلحات موضوعية: TEACHER role, SECONDARY school students, SCIENCE teachers, WOMEN teachers, NARCOTICS, CIVIL society
Reviews & Products: SPSS (Computer software)
Abstract (English): The study aims to find out the role of secondary schools in protecting their students from the dangers of narcotic drugs and to spread environmental and health awareness among them from the point of view of science teachers in Al Aziziya District. The researcher uses a descriptive approach and the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) to achieve the objectives of the study. The study has found that secondary schools have a role concerning the subject matter of the study. Gender and other social variables have an effect on male and female teachers' interaction with the subject matter at issue. The intermediate and preparatory academic levels of study do not affect the teachers' interaction with the role of secondary schools. In light of the results of the study, the researcher recommends the following: Activating the role of secondary schools in protecting their students from the dangers of drugs and spreading environmental and health awareness among students from the point of view of science teachers, cooperation between the educational institution and parents on one hand and the and civil society institutions on the other, activating the role of media institutions and religious institutions, conducting more research and studies on the dangers of drugs and their negative effects. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدف البحث الى معرفة دور المدارس الثانوية في وقاية طلبتها من مخاطر المخدرات ونشر الوعي البيئي والصحي لدى طلبتها من وجهة نظر مدرسي العلوم ولتحقيق هدف الدراسة أستعمل الباحث المنهج الوصفي والحقيبة الاحصائية (SPSS) للتحقق من فرضيات البحث ، توصلت الدراسة الى النتائج ومن أهمها ، وجود دور للمدارس الثانوية من وجهة نظر مدرسيها ، ويوجد تاثير لمتغير الجنس والمتغيرات الاجتماعية ( العمر ، مكان السكن ، المؤهل العلمي ،الحالة الاجتماعية) على استجابة المدرسين والمدرسات ، لايوجد تأثير لمتغير المرحلة الدراسية ( متوسط ، إعدادي ) على استجابة المدرسين والمدرسات العلوم( الكيمياء والفيزياء والاحياء ) في وقاية طلبتها من مخاطر المخدرات ونشر الوعي البيئي والصحي لدى الطلبة وفي ضوء ماتوصلت اليه الدراسة من نتائح ، فقد اوصى الباحث بضرورة العمل علي تفعيل دور المدارس الثانوية في وقاية طلبتها من مخاطر المخدرات ونشر الوعي البيئي والصحي لدى الطلبة من وجهة نظر مدرسيها والتعاون المشترك بين المؤسسة التعليمية واولياء الامور من جهة ومؤسسات المجتمع المدني من جهة أخرى ، فضلاً عن دور المؤسسات الاعلامية والمؤسسات الدينية،وإجراء مزيد من البحوث والدراسات حول مخاطر المخدرات واثارها السلبية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Larq Journal for Philosophy, Linguistics & Social Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:19995601
DOI:10.31185/lark.vol3.iss46.2291