دورية أكاديمية

نحو حوسبة ذكية لتحديد التخصص الجامعياملناسب مع قدرات الطالب مقترح تصوري باستخدام تعلم اآللة Learning Ma.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: نحو حوسبة ذكية لتحديد التخصص الجامعياملناسب مع قدرات الطالب مقترح تصوري باستخدام تعلم اآللة Learning Ma. (Arabic)
Alternate Title: Towards smart computing system to determine the appropriate college major suitable with the student’s capabilities. (English)
المؤلفون: سعد مأمون عبد الر
المصدر: Journal of Engineering Sciences & Information Technology; Jun2022, Vol. 6 Issue 4, p28-42, 15p
Abstract (English): The purpose of this study is to make a conceptual proposal for a smart computer system that would be able to make proposals for several college majors suitable with the student’s abilities by using Machine learning techniques, which is one of the algorithms of artificial intelligence. This system based on multiple inputs, most notably (student's behavior, grades or assessments in all school subjects in (pre- school primary, intermediate and secondary levels)) and then by manipulating these inputs, with other general inputs that are specific to the requirements of all college majors. Now output is made of several college majors that are appropriate to students' abilities using modern methods that are consistent with the smart devices to which they are accustomed. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى تقديم مقترح تصوري لنظام حاسوبي ذكي قادر على تقديم مقترحات لعدة تخصصات جامعية مناسبة مع قدرات الطالب. والتي تعتمد على مدخالت متعددة أبرزها )سلوكيات الطالب، ودرجاته أوتقييماته في جميع املواد الدراسية )في مرحلة التعليم ما قبل املدرس ي واملراحل االبتدائية واملتوسطة والثانوية((، ومن ثم من خالل معالجة هذه املدخالت مع مدخالت أخرى عامة خاصة بمتطلبات كل التخصصات الجامعية، لنتحصل على مخرجات عبارة عن تخصصات جامعية مقترحة لهذا الطالب. وذلك ملساعدة طالب هذا العصر الحديث في سرعة ايجاد التخصص املناسب ودعم باقتراح عدة تخصصات مناسبة لقدراته ً ه نفسيا وذلك باستخدام وسيلة عصرية حديثة متناغمة مع االجهزة الذكية التي نشأ وتعود عليها. اقترحت الدراسة استخدام احدى منهجيات الذكاء االصطناعي، وذلك عن طريق استخدام تقنية تعلم اآللة Learning Machine ،قدم الباحث جملة من التو صيات واملقترحات لتطبيق التصور وتفعيله ملساعدة طالب املرحلة الثانوية الختيارالكلية املناسبة، ولطالب الكلية في اختيارالقسم املناسب لقدراته. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Engineering Sciences & Information Technology is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25223321
DOI:10.26389/AJSRP.E250421