دورية أكاديمية

أثر استخدام الكتابة التأملية في تعلُّم مفاهيم الأحياء وبقاء أثر التعلُّ م لدى طالبات الصف الأول الثانوي.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر استخدام الكتابة التأملية في تعلُّم مفاهيم الأحياء وبقاء أثر التعلُّ م لدى طالبات الصف الأول الثانوي. (Arabic)
Alternate Title: The Effectiveness of Using Reflective Writing on Learning Biology Concepts and Learning Retention for 10th grade Female Students. (English)
المؤلفون: هيلة بنت عبدالرح, وسوزان بنت حسين ح
المصدر: Journal of Educational Sciences; May2020, Vol. 34 Issue 2, p169-192, 24p
مصطلحات موضوعية: CONCEPT learning, ACHIEVEMENT tests, EXPERIMENTAL groups, GRADE repetition, OPEN-ended questions
Abstract (English): The goal of the study was to detect the effectiveness of using reflective writing on learning biology concepts and learning retention for 10th grade students. The study sought to answer the questions: What is the effectiveness of using reflective writing on students’ learning biology concepts contained in the units of Bacteria and Viruses, and Protists in the biology course? What is the effectiveness of reflective writing on students’ learning retention biology concepts contained in the units of Bacteria and Viruses, and Protists in the biology course? The researcher used the semi-experimental method design, with experimental and control groups to measure the effect of the independent variable (the reflective writing) on the two dependent variables: acquisition of concepts and retention of learning effect of the experimental group. The sample was 50 students, of which 25 students were in the experimental group. The researcher has prepared an achievement test that includes MCQs and open-ended questions to discover the dimensions of the acquisition of the concepts taught in the Bacteria and Viruses, and Protists units, which was applied after verifying its validity and stability to the sample members before studying the two units. The researcher calculated the T test for the two groups. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): المستخلص: هدف البحث إلى الكشف عن أثر الكتابة التأملية في تعلُّ م مفاهيم الأحياء وبقاء أثر التعلُّ م، وأجاب عن السؤالين: ما أثر الكتابة التأملية في تعلُّم طالبات الصف الأول الثانوي المفاهيم المتضمنة في فصلي: البكتيريا والفيروسات، والطلائعيات في مقرر الأحياء؟ وما أثر الكتابة التأملية في بقاء أثر تعلُّ م طالبات الصف الأول الثانوي المفاهيم المتضمنة في فصلي البكتيريا والفيروسات، والطلائعيات في مقرر الأحياء؟ واست خدم المنهج شبه التجريبي القبلي والبعدي بتصميم المجموعتين: التجريبية، والضابطة، وتكوّنت العينة القصدية من ) 50 ( طالبة، والمجموعة التجريبية من ) 25 ( طالبة. و أ ع د اختبار تحصيلي بأسئلة موضوعية ومقالية للكشف عن تعلُّ م المفاهيم، و ط ب ق بعد التأكد من صدقه وثباته على العينة الاستطلاعية قبل التدريس، ثم طب ق بعديًا على المجموعتين: الضابطة، والتجريبية بعد التدريس، و ح سب اختبار )ت( للمجموعتين. وأشارت النتائج إلى وجود فرق ذي دلالة إحصائية )عند مستوى دلالة ≥ 0.01 ( بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية التي د ر ست بطريقة الكتابة التأملية، والمجموعة الضابطة التي د ر ست بطريقة التدريس المعتادة في درجات الاختبار البعدي، واللاحق للكشف عن تعلُّ م المفاهيم وبقاء أثر التعلُّ م. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Educational Sciences is the property of College of Education, King Saud University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index