دورية أكاديمية

درجة استخدام معلمي التربية اإلسالمية للمرحلة الثانوية بأمانة العاصمة صنعاء الستراتيجيات التقويم البديل.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: درجة استخدام معلمي التربية اإلسالمية للمرحلة الثانوية بأمانة العاصمة صنعاء الستراتيجيات التقويم البديل. (Arabic)
Alternate Title: The Degree of Using the Alternative Assessment Strategies by Islamic Education Teachers at the Secondary Schools in Sana’a. (English)
المؤلفون: عبد السالم عبده ق
المصدر: Al-Andalus journal for Humanities & Social Sciences; Jan-Mar2022, Vol. 9 Issue 54, p7-44, 38p
مصطلحات موضوعية: PUBLIC school teachers, WOMEN teachers, TEACHER training, TEACHERS, TEACHER educators
Abstract (English): his study aimed at knowing the degree to which the Islamic Education teachers use the alternative assessment strategies in the secondary schools in Sana’a. It also aimed at identifying the statistical differences of the degree of use according to the variables of gender, qualification, school and experience. To achieve the objectives of the study, the researcher prepared a questionnaire that consists of (52) items divided into six categories. The questionnaire was distributed to a sample of (200) male and female teachers working in public and private secondary schools in Sana’a during the second semester of the academic year 2019/2020. The results of the study showed that the degree of use of alternative assessment strategies by the sample of the study was moderate. Furthermore, the most frequently used strategy was the paper-and-pencil and the least used one was the self-review. The results also showed that there were no statistically significant differences in the mean scores of the sample according to the variables of gender, qualification and experience. However, in the school type, the only difference was in the dimension of assessment strategy which was in favor of the teachers of private schools. On the other hand, the results showed statistical differences in the dimension of paper-and-pencil assessment in favor of the public schools teachers. The study ends with some recommendations such as training teachers how to use the alternative assessment strategies. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إىل معرفة درجة استخدام معلمي الرتبية اإلسالمية يف املرحلة الثانوية بأمانة العاصمة صنعاء السرتاتيجيات التقويم البديل، ومعرفة داللة الفروق اإلحصائية بني متوسطات درجة استخدامهم هلا تبعًا ملتغري اجلنس واملؤهل واملدرسة واخلربة. ولتحقيق أهداف الدراسة أعد الباحث استبانة مكونة من )52 )فقرة، موزعة على ستة جماالت، ومت تطبيقها على عينة مكونة من )200 ) معلم ومعلمة يعملون يف املدارس الثانوية احلكومية واألهليةبأمانةالعاصمة صنعاء،يفالفصل الثاني من العام الدراسي 2019/2020 ،وأظهرت النتائج أن درجة استخدام أفراد عينة الدراسة السرتاتيجيات التقويم البديل بشكل عام كان بدرجة متوسطة، وأن أكثر اسرتاتيجيات التقويم استخدامًا اسرتاتيجية الورقة والقلم، وأقلها استخدامًا اسرتاتيجية مراجعة الذات، كما أظهرت النتائج عدم وجودفروق ذات داللة إحصائية بني متوسطات درجة استخدام معلمي الرتبية اإلسالمية السرتاتيجيات التقويم البديل تبعًا ملتغري النوع، واملؤهل، واخلربة، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيًا حبسب متغري نوع املدرسة باستثناء جمال اسرتاتيجية التقويم املعتمد على األداء الذي جاءت الفروق فيه يف اجتاه معلمي املدارس األهلية، أما جمال التقويم القائم على الورقة والقلم فقد أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا وفقًا ملتغري نوع املدرسة، وجاءت الفروق يف اجتاه معلمي املدارس احلكومية. ويف ضوء النتائج أوصت الدراسة بضرورة االهتمام بتدريب املعلمني على كيفية استخدام التقويم البديل وإعداد أدلة إجرائية لتعريفهم باسرتاتيجيات التقويم البديل وأدواته. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Al-Andalus journal for Humanities & Social Sciences is the property of Alandalus University for Science & Technology and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index