دورية أكاديمية

حوسبة برامج تعليم العربية للناطقين بغيرعا؛ تطبيقات)الأندرويد(أنموذجا

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: حوسبة برامج تعليم العربية للناطقين بغيرعا؛ تطبيقات)الأندرويد(أنموذجا (Arabic)
Alternate Title: Computerization of Programs for Teaching Arabic To non-native Speakers: Android Applications as a Model. (English)
المؤلفون: هيا علي الشافعي
المصدر: Al-Zaytoonah University of Jordan Journal for Human & Social Studies; 2022 Special Issue, Vol. 3, p301-323, 23p
Abstract (English): This applied study examined some models that tried to teach Arabic as a second language through smart phones, and perhaps the importance of the study lies in the call to keep pace with the technological development of civilization, and to integrate it into the issue of linguistic education, especially for non-Arabic speakers, by revealing the problem of lagging behind teaching the Arabic language as a second language, showing that it is possible to switch from the old traditional education to e-learning that simulates the reality of the world today from its dependence on artificial intelligence products, in an attempt to pave the way for creating a scientific program as much as possible that enables it to teach Arabic as a second language, avoiding what happened to applications that preceded him of lapses and slips. The Descriptive and Analytical Approach is followed in an integrated manner with the Linguistic Planning Approach, which resorts to the linguistic problem towards ways of solution and treatment mechanisms, by paving the way about methods of teaching Arabic to non-native speakers and strategies for teaching it, then presenting the overall ideas of computerization of education: advantages and disadvantages, and then a comparison between three applications seen as one of the most important artificial intelligence techniques for teaching languages as a second language namely: (Duongo), (TaleeK) and (Misk), so that the study reaches the most important part: building a scientific technical project in teaching Arabic as a second language. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تناولت هذه الدرسة التطبيقية باليحث بعض النماذج التي حاولت تعليم اللغة العريدة لغة ثانية عن طريق الهواتف الذكية، وتتأتى أهمية الدرسة في الدعوة إلى مواكبة النطور الحضاري التكنولوجي، ودماجه في التعليم اللغوي خاصة للناطفين بغير العربية، وذلك من خلال الكشف عن مشكلة التأخر في ركب تعليم اللغة العريية لغة ثانية، مبينة أده بالإمكان التحول من التعليم التغليدي الغديم إلى التعليم الإلكتروني، الداي يحاكي وقع العالم اليوم من اعتماده على منتجات اللذكاء الاصطناعي، محاولة أن تشق الطريق لصنع برنامج علمي، يتأتى له تعليم العريية لغة ثانية، متجدبا ما وقعت به التطبيقات التي سيفته من ثغرات. واعتمدت الدرسة المنهج الوصفي التحليلي، مع الإفادة من معطيات حقل "التخطيط اللغوي" الداي يفوم على تشخيص المشكلة اللغوية، ويقترح سبل الحل وليات المعالجة، عبر تمهيد يطال طرق تعليم اللغة العدرية للناطفين بغيرها واستراتيجيات تدريسها، بين ثلاثة تطبيقات من أهم تغنيات الذكاء الاصطناعي لتعليم اللغة الثانية المتمثلة في:)دولينجو(و)طليق(و)مسك(، لتصل الدرسة إلى الجزئية الأهم وهي: بناء مشرع تغني علمي لتعليم اللغة العربية لغة ثانية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Al-Zaytoonah University of Jordan Journal for Human & Social Studies is the property of Al-Zaytoonah University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:27089193
DOI:10.15849/ZJJHSS.22O5O8.15