دورية أكاديمية

ESTIMATING FACTORS AFFECTING WHEAT MARKETING EFFICIENCY USING TOBIT MODEL.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: ESTIMATING FACTORS AFFECTING WHEAT MARKETING EFFICIENCY USING TOBIT MODEL.
Alternate Title: تقدير العوامل المؤثرة في كفاءة تسويق محصول القمح بإستعمال نموذج التوبت. (Arabic)
المؤلفون: Q. T., Jassam, Ali, E. H., Ghaylan, M. S.
المصدر: Iraqi Journal of Agricultural Sciences; 2022, Vol. 53 Issue 4, p941-949, 9p
مصطلحات موضوعية: TOBITS, MARKETING costs, HARVESTING, FIELD crops, ADMINISTRATIVE procedure
Abstract (English): This study was aimed to measure marketing efficiency and study important factors affecting, using TOBIT qualitative response model for wheat crop in Salahalddin province. Results revealed that independent factors such as (marketing type, crops duration in the field, average marketing cost, distance between farm and marketing center, and average productivity) had an impact on wheat marketing efficiency. This impact varied in size and direction due to value of parameters. Values of marketing efficiency fluctuated within cities and towns in the province. The average value on the province level was 76.75%. This study was recommended developing marketing infrastructures which is essential to efficiency increases. In addition, it is important to decrease routine administrative procedures in governmental marketing institutions and establish marketing centers, even if they will be temporary, in harvesting and marketing period near the production areas [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يهدف البحث الى قياس الكفاءة التسويقية ودراسة اهم العوامل المؤثرة فيها باستخدام نموذج االستجابة النوعية TOBIT, اذ تبين من تقدير االنموذج ان العوامل المستقلة )نوع التسويق و مدة بقاء المحصول في الحقل و متوسط التكاليف التسويقية و المسافة بين المزرعة والمركز التسويقي و متوسط االنتاجية ألنها تعد حلقة ربط مهمة بين االنتاج و المساحة فهي ناتج قسمة االنتاج على المساحة, و متوسط الكلفة االنتاجية بأعتبارها عامل مهم مؤثر و سبب رئيس الختالف قيمة الكفاءة التسويقية ضمن المنطقة الواحدة( لها تأثير في الكفاءة التسويقية واختلف حجم واتجاه التأثير لكل عامل حسب قيمة المعلمة المقدرة للمعامل, وان الكفاءة التسويقية قد تذبذبت مابين مناطق االنتاج في االقضية و النواحي لمحافظة صالح الدين, وقد كان متوسط الكفاءة التسويقية على مستو ى المحافظة 65.76, %واوصت الدراسة بضرورة االهتمام بتطوير البنى التحتية لما تسهم في رفع كفاءة العملية التسويقية, و ضرورة االهتمام بتخفيف االجراءات االدارية داخل المؤسسات التسويقية الحكومية والعمل على انشاء مراكز تسويقية حتى لو كانت مؤقتة في فترة الحصاد و التسويق بالقرب من مناطق االنتاج [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Iraqi Journal of Agricultural Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:00750530
DOI:10.36103/ijas.v53i4.1606