دورية أكاديمية

دور جامعة الأقصى في تعزيز معايير الحكم الرشيد لدى طلبة كلية الإعلام.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: دور جامعة الأقصى في تعزيز معايير الحكم الرشيد لدى طلبة كلية الإعلام. (Arabic)
Alternate Title: The Role of Al-Aqsa University in Promoting Standards of Good Governance Among Students of the Faculty of Media. (English)
المؤلفون: خالد خليل الشيخ ع, محمد فايق عزي ز
المصدر: IUG Journal of Economics & Business; 2022, Vol. 30 Issue 2, p1-34, 34p
مصطلحات موضوعية: PUBLIC opinion, STATISTICAL sampling
Abstract (English): The study aimed to identify the role of Al-Aqsa University in promoting the standards of good governance among students of the Faculty of Media, and to achieve this aim, The study relied on the descriptive method, and the case study method, The researcher prepared a questionnaire, which he applied to a random stratified sample of (300) individuals, of which (260) students from the Faculty of Media at Al-Aqsa University were valid for analysis, With a response rate of (86.6%), and by (34.1%) of the study population of (762) male and female students, The study reached the following results: 1- It turns out that there is an intermediate role in promoting the standards of good governance among the students of the Faculty of Media at Al-Aqsa University, where the approval rate was estimated at (70.8%), and this indicates the need to develop the standards of good governance among the students of the Faculty of Media at Al- Aqsa University. 2- It was found that there were no significant differences between the average estimates of the study sample for the role of Al-Aqsa University in promoting the standards of good governance among students of the Faculty of the Faculty of Media. 3- There are statistically significant differences at the level of significance (α≤0.05) between the average estimates of the study sample for the role of Al-Aqsa University in promoting standards of good governance among students of the Faculty of Media due to the demographic variables (the academic level) in favor of the second level. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة للتعرف إلى دور جامعة الأقصى في تعزيز معايير الحكم الرشيد لدى طلبة كلية الإعلام، ولتحقيق ذلك اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، ومنهج دراسة الحالة، وأعد الباحثان استبانة طبقها على عينة طبقية عشوائية بلغت (300) مفردة، صلح منها للتحليل (260) مفردة من طلبة كلية الإعلام بجامعة الأقصى بنسبة استجابة بلغت (86.6%)، وبنسبة (34.1%) من مجتمع الدراسة البالغ عددهم (762) طالباً وطالبة، وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: 1- اتضح أنَّ هناك دور متوسط في مجال تعزيز معايير الحكم الرشيد لدى طلبة كلية الإعلام في جامعة الأقصى، حيث كانت الموافقة بنسبة تقدر بـ (70.8%)، وهذا يدلل على وجود حاجة لتطوير معايير الحكم الرشيد لدى طلبة كلية الإعلام في جامعة الأقصى. 2- اتضح عدم وجود فروق ذات دلالة معنوية، بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة لدور جامعة الأقصى في تعزيز معايير الحكم الرشيد لدى طلبة كلية الإعلام. 3- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى معنوية (α≤0.05) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة لدور جامعة الأقصى في تعزيز معايير الحكم الرشيد لدى طلبة كلية الإعلام تعزى للمتغيرات الديمغرافية (المستوى الدراسي) لصالح المستوى الثاني. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of IUG Journal of Economics & Business is the property of Islamic University of Gaza and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:24108723
DOI:10.33976/IUGJEB.30.2/2022/1