دورية أكاديمية

المتطلبات التربوية للعمل التطوعي في الجامعات السعودية: دراسة ميدانية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: المتطلبات التربوية للعمل التطوعي في الجامعات السعودية: دراسة ميدانية. (Arabic)
Alternate Title: Pedagogical Requirements for Voluntary Work in Saudi Universities: A Field Study. (English)
المؤلفون: فوزية مناحي البق, حصة عبدالكريم ال
المصدر: Journal of Education / Al Mejlh Altrbwyh; 2022, Issue 142, p205-250, 46p
مصطلحات موضوعية: STUDENT volunteers, VOLUNTEER service, UNIVERSITY faculty, SOCIAL constructionism, ORGANIZATION management, STUDENT activities
Abstract (English): This study aims to identify the pedagogical requirements for voluntary work units in Saudi universities and to pinpoint the actualities of such requirements as perceived by female students. Moreover, the study proposes means and mechanisms for the development of voluntary work. The study used the descriptive method. A 40-item questionnaire was developed based on a list of the necessary pedagogical requirements for the voluntary work units in the Saudi universities, covering three domains; applied to a sample of 126 faculty members; along with another 40-item questionnaire for female students, covering two domains; applied to a sample of 612 female students from four Saudi universities. Findings imply that the success of voluntary work requires several things; accuracy in planning, organization and good management, volunteers’ awareness of the importance of voluntary work, spreading the culture of voluntary work. Achievement of the pedagogical requirements of the voluntary work units in Saudi universities is highly estimated by the female students. The overall mean value reached 3.59. Respondents proposed some mechanisms for the development of voluntary work; namely, rewarding volunteer student with grade points that is included as Life-skill credit hours in her CV. Furthermore, people in-charge should take steps to assure Islamic principles and values, and social concepts that encourage voluntary work, as well as, the use of creative methods to encourage female students to participate in such activities. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هـدفـت هـذه الـدراسـة إلـى تحديد المتطلبات التربوية الـازمـة لـوحـدات العمل التطوعي بالجامعات الـسـعـوديـة، وتـعـرف واقـع تحقيق هـذه المتطلبات مـن وجـهـة نظر الطالبات وتـقـديـم الـوسـائـل واآللـيـات المقترحة لتطوير العمل التطوعي. استخدمت الــدراســة الـمـنـهـج الـوصـفـي، وتــم إعــداد اسـتـبـانـة عـلـى مـرحـلـتـيـن: األولـــى؛ إعــداد قائمة بالمتطلبات التربوية الالزمة لوحدات العمل التطوعي بالجامعات السعودية وتكونت من 40 عبارة موزعة على ثالثة محاور طبقت على عينة )ن=126 )من أعضاء هيئة التدريس، والثانية؛ بناء استبانة موجهة للطالبات مكونة من 40 ُ عبارة موزعة على محورين طبقت على عينة بلغ عددها 612 طالبة من أربع جامعات سعودية. ومن أبرز النتائج التي توصلت لها الدراسة: أن نجاح العمل التطوعي يتطلب دقة التنظيم والتخطيط وحسن اإلدارة، وإدراك المتطوعين أهمية العمل التطوعي، والعمل على نشر ثقافة العمل التطوعي، وأن درجة تحقيق المتطلبات التربوية لوحدات العمل التطوعي بالجامعات السعودية كان عاليا من وجهة نظر الطالبات حيث بلغ المتوسط الحسابي العام ما نسبته 59.3 .ومن اآلليات المقترحة لتطوير العمل التطوعي التي رأت عينة الدراسة أهميتها بدرجة عالية؛ »وضع نقاط مكتسبة للطالب المتطوع تدرج كساعات مهارية في سيرته الذاتية«، ونشر المبادئ والقيم اإلسالمية والمفاهيم االجتماعية التي تحث على األعمال التطوعية، واستخدام أساليب إبداعية لتشجيع الطالب على المشاركة فيه. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Education / Al Mejlh Altrbwyh is the property of Kuwait University, Academic Publication Council and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index