دورية أكاديمية

الجسد والتفكيك في النص المسرحي المعاصر.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: الجسد والتفكيك في النص المسرحي المعاصر. (Arabic)
Alternate Title: Body and Deconstruction in Contemporary Theatrical Script. (English)
المؤلفون: حسن عبود علي النخ
المصدر: Journal of Nabo; 2022, Vol. 31 Issue 39, p374-394, 21p
مصطلحات موضوعية: REFERENCE sources, DECONSTRUCTION, TRANSMISSION of texts, PERSONALITY, ROAD interchanges & intersections
Reviews & Products: WAITING for Godot (Play : Beckett)
Abstract (English): The body has reached a prominent stage in the formulation of theatrical discourse in its contemporary forms, and has even entered the field of writing itself, at the hands of the theatrical absurdity, and what they distinguished in their texts from including the engines of postmodernism, and their vision of contemporary man, and it was for (Jacques Derrida) and his proposals in deconstruction. An interaction through which one senses the extent of the bonds between him and what postmodernism went to in its statements, and because the dissolution of the origin, the margin and other data constitute a factor that reached the variable in revealing the image of the contemporary man. Because of the importance of this topic, which has become its presence in the crossroads reached by contemporary man in general, and theatrical personality - as a human model - in particular - the researcher's interest came in formulating the title of the :current research, and this research has been studied as follows The first chapter - the methodological framework, which included posing the research problem that was built on the following question: What role does the duality (body - deconstruction) play in formulating the transmissions of the contemporary theatrical text? It was also pointed out, the importance of the research and the need for it, and the goal of the research, which was linked to the following: revealing the relationship between the body and deconstruction in the texts of contemporary theater, especially those of them belonging to the requirements of the postmodern theater. Then the limits of the research were explained, and the definition and definition of its salient terms. As for the second chapter, it included the (theoretical framework) and was based on :two topics The first topic: The first topic - in the dismantling of man - :The second topic - the body and deconstruction in the contemporary theatrical text Then the theoretical framework was concluded with the research indicators, to move in the third chapter to (research procedures), which were based on the analysis of the research sample, represented by the text (Waiting for Godot) by (Samuel Beckett). Then come out with the most prominent results and conclusions. Finally, a list of sources and references. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): بلغ الجسد مرحلة بارزة في صياغة الخطاب المسرحي بصيغه المعاصرة ، وقد دخل حتى في حيز التتابزة نفسها ، على ايدي كتاب العبث المسرحي ، وما امتازوا به من تضمين نصوصهم محركات ما بعد الحداثة ، ورؤيتهم للإنسان المعاصر ، وقد كان لزز )جاك دريدا( وطروحاته في التفتيك تفاعلاً يُستشعر من خلاله مدى الوشائج الجامعزة بينه وبين ما ذهبت اليه ما بعد الحداثة في تصريحاتها ، ولأن ذوبان الأصل ، والهامش وغيرها مزن المعطيزات تشز ل عاملاً بلغ المتغير في الإفضاء عن صورة الإنسان المعاصر. ولأهميززة هززوا الموذززو الززوي بززات يشزز ل حضززور فززي المفترقززات التززي بلغهززا الإنسززان المعاصززر بشزز ل عززا ، والشخصية المسرحية ز كنموذج انساني زز بش ل خاص زز فقد جاء اهتمزا الااحزث فزي صزياغة عنزوان الاحزث الز ا رهن ، وقد تم د ا رسة هوا الاحث على النحو الآتي : الفصل الأول الاطار المنهجي ، وقد تضمن طرح مش لة الاحث التي بنيت على التساؤل الآتي : ما الدور الذي تلعبه ثنائية )الجسد التفكيك ( في صوغ مبثوثات النص المسرحي المعاصر . كزولك تمزت الإشزارة لزى ، أهميزة الاحزث والحاجزة ليزه ، و هزدذ الاحزث الزوي ارتزا بمزا هزو ت : الكشع عن العلالة البائمة دين الجسد والتفكيك في نصوص المسرح المعاصر ، وخاصة من تنتمي منها لاشت ا رطات مسرح ما عد الحداثة وتزم بعزد ذلزك بيان حدود الاحث ، والتعريف والتحديد لمصطلحاته الاارزة . أما الفصل الثاني ، فقد تضمن ) الاطار النظري( وقد استند لى ماحثين : - المبحث الأول : المبحث الأول في تفكيك الإنسان : - المبحث الثاني الجسد والتفكيك في النص المسرحي المعاصر: ثم تم ختا الإطار النظري بالخروج بمؤش ا رت الاحث ، ليتم الانتقال في الفصل الثالث لى ) ج ا رءات الاحث( التي ارتت ت على تحليل عينة الاحث ، متمثلة بنص ) في انتظار جودو( ل ) صموئيل ديكيت( . ثم الخروج بأبرز النتائج والاستنتاجات . والختا بقائمة المصادر والم ا رجع . [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Nabo is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index