دورية أكاديمية

The Impact of E-Marketing Channels on Online Consumer Buying Behavior: “A Study on brand branches and official agencies of food item companies in KRI - Sulaymaniyah city”.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: The Impact of E-Marketing Channels on Online Consumer Buying Behavior: “A Study on brand branches and official agencies of food item companies in KRI - Sulaymaniyah city”.
Alternate Title: تأثري قنوات التسويق اإللكرتوني على سلوك الشراء املستهلك عرب اإلنرتنت دراسة عن فروع العالمات التجارية والوكاالت الرمسية لشركات املواد الغذائية يف إقليم كوردستان - السليمانية. (Arabic)
كاريطةري كةنالَةكاني بةبازارِكردني ئةليكرتؤني لةسةر هةلَسوكةوتي كرِيين بةكاربةراني ئؤنالين تويَذينةوةيةك لةسةر لقي براند و دةزطا فةرمييةكاني كؤمثانياكاني ماددة خؤراكييةكان لة هةريَمي كوردستان – شاري سليَماني. (Kurdish)
المؤلفون: Fadhil, Sharoo Nawrooz, Majid, Rawand Mohammed, Hama Salih, Soran Hama Saeed
المصدر: Humanities Journal of University of Zakho (HJUOZ); Jun2022, Vol. 10 Issue 2, p582-593, 12p
مصطلحات موضوعية: INTERNET marketing, ELECTRONIC commerce, BRAND name products, FOOD industry, CONSUMER behavior
مصطلحات جغرافية: KURDISTAN
Abstract (English): The main purpose of this study is to show the impact of e-marketing channels on online consumer buying behavior of food item companies that are brand branches or official agencies in Kurdistan Region of Iraq – Sulaymaniyah city. The study's sample consists of (82) employees that are the managers and heads of departments from those companies. The most important conclusion of the research is that predicted independent variables (Social Media Marketing, Website Marketing, and E-mail Marketing) are significant and toward positive effect on the response variable (dependent variable) which is online consumer buying behavior. Furthermore, the results show that (Social Media Marketing) and (Website Marketing) has the most effects on online consumer buying behavior. Likewise, the correlation coefficient between consumer buying behavior and electronic marketing is positive while the sub-variables of (Social Media Marketing and Website Marketing) have a stronger relationship with the dependent variable unlike the sub-variable (Email Marketing) that has a weak relation with the dependent variable. To improve the use of electronic channels for marketing and communication with customers, it is suggested that the management of the companies give more training to the administrative, marketing, sales, customer service, and social media employees, and work more efficiently with these electronic tools. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): كان الغرض الرئيسي من هذه الدراسة إظهار تأثري قنوات التسويق اإللكرتوني على سلوك شراء املستهلكني عرب اإلنرتنت لشركات املواد الغذائية اليت تعد فروعًا للعالمات التجارية أو وكاالت رمسية يف اقليم كردستان - مدينة السليمانية. تكونت عينة الدراسة من )82 )موظفاً من مديري ورؤساء أقسام من تلك الشركات يف املدينة. أهم استنتاجات البحث هي أن املتغريات املستقلة املتوقعة لـ )التسويق مواقع التواصل االجتماعية ، التسويق عرب موقع الويب ، التسويق عرب الربيد اإللكرتوني.( هلا تأثري إجيابي على متغري االستجابة )املتغري التابع( وهو سلوك الشراء للمستهلك عرب اإلنرتنت. عالوة على ذلك ، تُظهر النتائج أن )التسويق عرب مواقع التواصل االجتماعية( و )التسويق عرب موقع الويب( هلما أكرب تأثري على سلوك شراء املستهلك عرب اإلنرتنت. وباملثل ، فإن معامل االرتباط بني سلوك شراء املستهلك والتسويق اإللكرتوني إجيابي بينما املتغريات الفرعية لـ )التسويق عرب وسائل التواصل االجتماعية واملوقع الويب( هلا عالقة أقوى مع املتغري التابع على عكس املتغري الفرعي )التسويق عرب الربيد اإللكرتوني( الذي له عالقة ضعيفة مع املتغري التابع. لتحسني استخدام القنوات اإللكرتونية للتسويق والتواصل مع الزبائن، يُقرتح أن تقدم إدارة الشركات مزيدًا من التدريب للموظفني اإلداريني ، والتسويق ، واملبيعات ، وخدمة الزبائن، وموظفي وسائل التواصل االجتماعي ، والعمل بكفاءة أكرب مع هذه األدوات اإللكرتونية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Humanities Journal of University of Zakho (HJUOZ) is the property of Humanities Journal of University of Zakho and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:26644673
DOI:10.26436/hjuoz.2022.10.2.782