دورية أكاديمية

واقع ا لستراتيجيات التدريسية التي يستخدمها معلمو الإعاقة الفكرية في منطقة )عسير(.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: واقع ا لستراتيجيات التدريسية التي يستخدمها معلمو الإعاقة الفكرية في منطقة )عسير(. (Arabic)
Alternate Title: The reality of the teaching strategies used by teachers of intellectual disability in the Asir region. (English)
المؤلفون: عامر بن عبد الله , خالد بن محمد أبو 
المصدر: Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs; Sep2022, Vol. 1 Issue 11, p150-169, 20p
Abstract (English): The study aimed to identify the teaching strategies used by intellectual disability teachers in Asir region, and this study relied on the descriptive curriculum, and the sample of the study consisted of the teachers of intellectual disability in the area of Assir )89( teachers and teachers where the sample was taken in the style of a simple random sample, and the questionnaire took a tool for it in collecting data and information. Highlights of the study include -:The study members were found to agree "sometimes" with the teaching strategies used by intellectual disability teachers in the Assir region with an average calculation)2.32(, with average approvals for trends ranging from (2 00.to 2.65 ), which are in the second and third category of scale categories that refer (sometimes-always) to the study tool There are differences between the answers of the study sample members at the centre of the teaching strategies used by intellectual disability teachers in the Assir region in terms of sex for females .There are no differences between the answers of the study sample members on the focus of the teaching strategies used by intellectual disability teachers in the Asir region in terms of obtaining training courses on teaching methods and strategies .There are differences between the answers of the study sample members at the center of the teaching strategies used by intellectual disability teachers in The Assir region in terms of the number of years of teaching experience for the benefit of their teaching experience less than 5 years. The study recommended the need to train teachers of students with intellectual disabilities to diversify the use of appropriate teaching strategies in teaching for students with intellectual disabilities, to hold training courses and workshops to train teachers in the use of different teaching strategies, use appropriate software in teaching strategies to students with intellectual disabilities, enroll teachers of education for effective training courses in strategies to teach students with intellectual disabilities, work to provide material resources in special education schools to apply Modern teaching strategies. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف على ا لستراتيجيات التدريسية التي يستخدمها معلمو الإعاقة الفكرية بمنطقة )عسير(. واعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي. وتكونت عينة الدراسة من معلمي ومعلمات الإعاقة الفكرية في منطقة )عسير( والبالغ عددهم ) 89 خذت العينة بأسلوب العينات العشوائية البسيطة، وتم ُ ( معلمًا ومعلمة؛ حيث أ استخدام ا لستبيان كأداة لجمع البيانات والمعلومات. أبرز نتائج الدراسة ما يلي: - " على ا ل ً تبين أن أفراد الدراسة موافقون بدرجة "أحيانا ستراتيجيات التدريسية التي يستخدمها معلمو الإعاقة الفكرية بمنطقة )عسير( 2.65 (، وهذه المتوسطات تقع في الفئتين - بمتوسط حسابي ) 2.32 (؛ حيث تراوحت متوسطات موافقتهم على التجاهات ما بين ) 2.00 الثانية والثالثة من المقياس و ً تشير إلى )أحيانا- ( في أداة الدراسة. ً دائما - توجد فروق بين استجابات أفراد عينة الدراسة على محور استراتيجيات التدريس التي يستخدمها معلمو الإعاقة الفكرية بمنطقة )عسير( من ناحية الجنس لصالح المعلمات. - ل توجد فروق بين استجابات أفراد عينة الدراسة على محور استراتيجيات التدريس التي يستخدمها معلمو الإعاقة الفكرية بمنطقة )عسير( من ناحية الحصول على الدورات التدريبية حول أساليب واستراتيجيات التدريس. - توجد فروق بين استجابات أفراد عينة الدراسة على محور استراتيجيات التدريس التي يستخدمها معلمو الإعاقة الفكرية بمنطقة )عسير( من ناحية عدد سنوات الخبرة التدريسية لصالح مَن خبرتهم في التدريس أقل من 5 سنوات. وقد أوصت الدراسة بضرورة تنويع تدريب معلمي الطلاب ذوي الإعاقة الفكرية على استخدام استراتيجيات التدريس المناسبة في تدريس الطلاب ذوي الإعاقة الفكرية؛ كإقامة دورات تدريبية وورش عمل لتدريب المعلمين على استخدام استراتيجيات التدريس المختلفة، واستخدام البرامج الحاسوبية المناسبة في تدريس ا لستراتيجيات للطلاب ذوي الإعاقة الفكرية، وإلحاق معلمي ومعلمات التربية الخاصة بالدورات التدريبية الفعالة في استراتيجيات تدريس الطلاب ذوي الإعاقة الفكرية، والعمل على توفير الموارد المادية في مدارس التربية الخاصة لتطبيق ا لستراتيجيات التدريسية الحديثة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:27907325
DOI:10.26389/AJSRP.R120522