دورية أكاديمية

عناصر املزيج الرتوجيي لشركة اسيا سيل ودورها يف حتقيق رضا الزبون دراسة حتليلية آلراء عينة من طلبة كلية االدارة واالقتصاد جامعة دياى.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: عناصر املزيج الرتوجيي لشركة اسيا سيل ودورها يف حتقيق رضا الزبون دراسة حتليلية آلراء عينة من طلبة كلية االدارة واالقتصاد جامعة دياى. (Arabic)
Alternate Title: The elements of the "Asiacell" promotional mix and its role in achieving customer satisfaction. (English)
المؤلفون: روى امحد إبراهيم
المصدر: Journal of The Iraqi University; 2021, Vol. 49 Issue 2, p308-323, 16p
مصطلحات موضوعية: MARKETING mix, SALES promotion, MARKETING, UNIVERSITY & college administration, PUBLIC relations, CUSTOMER satisfaction
Abstract (English): The research dealt with one of the basic and vital elements in the marketing activity of telecom companies through a review of the important activities affecting the achievement of the marketing objectives, which is the promotional mix, which included during this research the adoption of the most influential elements in achieving customer satisfaction, where the election was conducted for those elements, which included (advertising, Public Relations, Personal Selling, Sales Promotion, Direct Marketing). The research aimed to study the effect of the elements of the promotional mix in the Asiacell company on customer satisfaction, through the adoption of an analysis of the opinions of a sample of students, students. The sample included students of the College of Administration and Economics, Diyala University as a model, based on an electronic questionnaire where the link of the form was distributed to students about Using their own classroom, and a number of answers were obtained which reached (116) answers and was adopted in analyzing the answers of the sample on the statistical data package (SPSS: V20), and the research reached a set of conclusions, perhaps the most important of them: Considering the promotional mix one of the keys to success Achieving leadership and excellence in the market in light of the changing circumstances that characterize the current business environment. There is a significant correlation between the elements of the promotional mix individually with achieving customer satisfaction in addition to the impact of these elements on customer satisfaction with the sample, and organizations must respond quickly and anticipate in the market to ensure survival in the market and be proactive in offering change and renewal. The study reached a set of recommendations, perhaps the most prominent of which is the need for telecommunications companies to adopt the concept of innovation in promotion and to strive for the smooth flow of free flow of knowledge across all departments of the organization. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): لقد تناول البحث احد العناصر االساسية والحيوية في النشاط التسويقي لشركات االتصاالت من خالل استعراض االنشطة المهمة والمؤثرة في تحقيق االهداف التسويقية والمتمثل بالمزيج الترويجي الذي شمل خالل هذا البحث اعتماد اكثر العناصر تأثيرا في تحقيق رضا الزبون، حيث تم اج ارء االنتخاب لتلك العناصر والتي تضمنت )االعالن، العالقات العامة، البيع الشخصي، تنشيط المبيعات، التسويق المباشر(. وقد هدف البحث الى د ارسة تأثير عناصر المزيج الترويجي في شركة اسيا سيل على رضا الزبون، من خالل اعتماد تحليل ا ارء عينة من الزبائن الطلبة وقد شملت العينة طلبة كلية االدارة واالقتصاد جامعة ديالى نموذجا، باالعتماد على استمارة استبيان الكترونية حيث تم توزيع رابط االستمارة على الطلبة عن طريق الكالس روم الخاص بهم، وتم الحصول على عدد من االجابات التي بلغت ) 116 )اجابة واعتمد في تحليل اجابات العينة على حزمة البيانات االحصائية )V20: SPSS ،)وقد توصل البحث الى مجموعة من االستنتاجات لعل اهمها: اعتبار المزيج الترويجي احد عناصر مفاتيح النجاح وتحقيق الريادة والتميز في السوق في ظل الظروف المتغيرة التي تميز بيئة االعمال الحالية. هناك عالقة ارتباط معنوية بين عناصر المزيج الترويجي بمنفرد مع تحقيق رضا الزبون باالضافة الى تأثير تلك العناصر على رضا الزبون لدى العينة المبحوثة، والبد للمنظمات من التجاوب السريع الحاصلة في االسواق واستباقها لتضمن البقاء في السوق وان تكون السباقة في طرح التغيير والتجديد. وقد توصلت الدراسة الى مجموعة من التوصيات لعل ابرزها ضرورة ان تعمل شركات االتصاالت على تبني مفهوم االبتكار في الترويج وان تعمل جاهدا على انسيابية التدفق الحر للمعرفة عبر اقسام المنظمة كافة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of The Iraqi University is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index