دورية أكاديمية

الروبوت التعليمي ومهارات التفكير الإبداع ي.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: الروبوت التعليمي ومهارات التفكير الإبداع ي. (Arabic)
Alternate Title: Educational Robots and Creative Thinking Skills. (English)
المؤلفون: رناد محمد الربيع, ندى جهاد الصالح
المصدر: Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences; 2022, Vol. 23 Issue 2, p9-17, 9p
مصطلحات موضوعية: CREATIVE thinking, CRITICAL thinking, EDUCATIONAL technology, ROBOTICS, TEACHER training, FLUENCY (Language learning)
Abstract (English): This research aimed to investigate the effectiveness of using educational robots in extra-curricular projects to enhance creative thinking skills among students. To achieve this aim, a semi-experimental approach was followed, which involved training students to design and program an educational robot and use different cognitive skills derived from all their academic courses to solve a problem. The research sample consisted of (16) students in the fifth grade of Smart Learning Primary School. They were randomly divided into two equal groups: a control group and an experimental group. The Torrance Test of Creative Thinking, form (B), was used as a tool for this research to determine any improvement in the students' creative thinking skills. The results showed statistically significant differences between the experimental and the control groups when their creative thinking skills – fluency, flexibility, and originality – were tested after they had used educational robots in extra-curricular projects, even taking into account several factors that could have increased their skills in these areas. This research recommends expanding the use of educational robotics activities to develop higher-order thinking skills among students. The research also recommends providing teachers with adequate training and technical support to employ robotics technology in education. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): المشاريع اللاصفية على تنمية يَهدُف هذا البحث إلى الكشف عن أثر استخدام الروبوت التعليم ي بِّاع المنهج شِّبْهِّ التجريبي، من خلال مهارات التفكير الإبداعي لدى الطلبة. ولتحقيق أهدافه؛ تمَّ ات تدريب الطالبات على إحدى المشكلات المرتبطة تصميم الروبوت التعليمي، وبَرْمَجته، وتوظيفه في ح ل سْتقاة من كافة المقرَّرات الدراسية. تكوَّنت ُ بواقع الطالبات، ومن خلال توظيف المهارات المعرفية الم نِّة البحث من ) ع ي 16 م الذكي الأهلية ُّ في الصف الخامس الابتدائي من مدرسة التعل ً ( طالبة ، تم تقسيمهن عشوائيًّا إلى مجموعتين متساويتين: إحداهما ضابطة، والأخرى تجريبية. ولتحديد مستوى التطوُّر في مهارات التفكير الإبداعي؛ تمَّ استخدام مقياس تورانس للتفكير الإبداعي بصورته الشكلية لهذا البحث، حيث تمَّ تطبيقه على المجموعتين: الضابطة والتج ر ً )ب( أداة يبية، قبلَ وبَعد تطبيق يْ درجات طالبات المجموعة َ طِّ التجربة. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متو س التجريبية، والمجموعة الضابطة، في القياس البَعدي لمهارات التفكير الإبداعي )الطلاقة والمرونة عزى لاستخدام الروبوت التعليمي في المشاري ُ والأصالة(، ت ع اللاصفية، مع الأخذ بالاعتبار عددًا من زيد من فاعلية هذه الأنشطة. وقد أوص ى البحث بالتوسُّع في استخدام أنشطة َ العوامل التي قد ت الروبوتات التعليمية في سبيل تنمية المهارات العليا لدى الطلبة. كذلك يوص ي البحث بضرورة تدريب قِّْ مين وتقديم الدعم الفني وال ت ِّ المعل ني اللازم لتوظيف تِّقْنيَة الروبوتات في العملية التعليمية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:13196944
DOI:10.37575/h/edu/210080