دورية أكاديمية

رؤية مقترحة لتطوير إدارة تعليم رياض الأطفال في الأردن استنادًا إلى القيادة الإبداعيّة.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: رؤية مقترحة لتطوير إدارة تعليم رياض الأطفال في الأردن استنادًا إلى القيادة الإبداعيّة. (Arabic)
Alternate Title: A Proposed Vision to Develop Kindergarten Instructional Administration in Jordan Based on Creative Leadership. (English)
المؤلفون: هبة أبو جسا, أحمد بطاح
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; Jun2022, Vol. 49 Issue 2, p31-45, 15p
Abstract (English): Objectives: The study aims to propose a vision to develop kindergarten instructional administration in Jordan based on creative leadership. The community of study consisted of all private kindergarten administrators and teachers in Amman. A stratified random sample of 404 kindergarten administrators and teachers for 2020/2021 school year were selected. Methods: A descriptive developmental approach was used to achieve the aims of the study. A 55-item questionnaire was designed for this purpose. Results: The results showed that the need for a vision is urgent. As a result, the study proposed a vision that was evaluated by experts. The evaluation from experts’ point of view showed that the vision has a high degree of clarity, realism, flexibility, and applicability. Conclusions: The study recommends the need for adopting the proposed vision as a development tool. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): لأهداف إلى الق ً راسة إلى اقتراح رؤية لتطوير إدارة تعليم رياض الأطفال في الأردن استنادا : هدفت الدّ يادة الإبداعيّة، وتك ون مجتمع مات رياض الأطفال الخاصّة في عمّان، اختيرت عيّنة طبقيّة عشوائيّة بواقع ّ راسة من جميع مديرات ومعل الدّ 404 مة في ّ مديرة، ومعل راس ي .2021/ العام الدّ 2020 المنهجية راسة جرى استخدام المنهج الوصفي التّطويري، إذ جرى بناء : لتحقيق هدف الدّ استبانة مكوّنة من 55 فقرة، وذلك للكشف راسة ر رؤية من وجهة نظر أفراد عيّنة الدّ ّ عن درجة الواقع والأهميّة والحاجة لتوف . النتائج راسة رؤية مقترحة بعد تحكيمها، إذ أظهرت جة عالية، وقدمت الدّ ر رؤية جاءت بدر ّ : أظهرت النّتائج أن درجة الحاجة لتوف النّتائج أن وضوح ال رؤية وواقعيّتها ومرونتها، وقابليّتها للتّطبيق جاءت بدرجة عالية. التوصيات راسة بتبني الرؤية المقترحة كأداة تطويرّية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:10263713
DOI:10.35516/edu.v49i2.1008