دورية أكاديمية

تمثل أعضاء هيئة التدريس في الجامعات األردنية ملعاييرضمان الجودة.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تمثل أعضاء هيئة التدريس في الجامعات األردنية ملعاييرضمان الجودة. (Arabic)
Alternate Title: Representation of Quality Assurance Standards by Faculty members at Jordanian Universities. (English)
المؤلفون: خوله مناور الجرا, عبدهللا محمد خطا
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; Sep2022, Vol. 49 Issue 3, p178-193, 16p
Abstract (English): Objectives: This study aims to identify the degree to which faculty members at Jordanian universities represent quality standards. Methods: To achieve the objectives of the study, we used a descriptive approach. The study data was collected via an online questionnaire whose validity and reliability were verified. The research sample consisted of 250 faculty members from several universities in Jordan. The data was analyzed through descriptive statistics. Results: The results show that the degree of representation of quality assurance standards by faculty members at Jordanian universities was high with a mean of (3.69). There were no statistically significant differences due to academic rank or college for all of the criteria investigated in the study. There were statistically significant differences due to university in all criteria in favor of the University of Science and Technology. Conclusions: This research recommends that universities focus on quality assurance standards by integrating them into their programs and employing them in practice and by encouraging faculty members to abide by these standards. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): األهداف: هدفت الدراسة إلى معرفة درجة تمثل أعضاء هيئة التدريس في الجامعات األردنية ملعاييرضمان الجودة . املنهجية: تم توظيف املنهجالوصفي. وتم جمعبيانات الدراسة عن طريق االستبانة اإللكترونية، وتم التحقق من صدقها وموثوقيتها. تكونت عينة البحث من 250 عضو هيئة تدريس. وتقوم هذه الدراسة بتحليل البيانات باستخدام اإلحصاء الوصفي للعام الدراس ي )2020/2021.) النتائج: أظهرت النتائج أن درجة تمثل أعضاء هيئة التدريس في الجامعات األردنية ملعاييرضمان الجودة كانت مرتفعة بمتوسط حسابي)69.3 ،)كما أظهرت النتائج أن أعلى درجة لتمثل أعضاء هيئة التدريس ملعيارالخطط الدراسية حيث بلغ املتوسط الحسابي له)77.3 ،)وأقل درجة ملعيارتقويم املخرجات التعليمية حيث بلغ املتوسط الحسابي له)49.3 ،) وال توجد فروق ذات داللة إحصائية في الرتبة األكاديمية، ونوع الكلية في جميع املعايير، وال توجد فروق ذات داللة ً إحص ا ائية في عدد سنوات الخدمة في جميعاملعاييرباستثناء معيارسياسات التعليم والتعلم، ووجود فروق دالة إحصائي ألثرالجامعة في جميعاملعايير، وجاءت الفروق لصالح جامعة العلوم والتكنولوجيا . التوصيات: توص ي الدراسة بعدة توصيات أهمها تركيزالجامعات على معاييرضمان الجودة من خالل دمجها في برامجها ا. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:10263713
DOI:10.35516/edu.v49i3.1977