دورية أكاديمية

أثر وحدة تعليمية مطورة في مبحث العلوم وفق منحى (STEAM) في تنمية الدافعية العقلية لدى عينة من طالبات الصف السابع الأساسي.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر وحدة تعليمية مطورة في مبحث العلوم وفق منحى (STEAM) في تنمية الدافعية العقلية لدى عينة من طالبات الصف السابع الأساسي. (Arabic)
Alternate Title: The Effect of an Educational Unit in the Science Subject Developed According to the (STEAM) Approach in Developing Mental Motivation among a Sample of Seventh Grade Students. (English)
المؤلفون: مجدي سعيد عقل, ديانه ناصر عزام
المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2022, Vol. 11 Issue 5, p1051-1076, 26p
مصطلحات موضوعية: COGNITIVE development, EXPERIMENTAL groups, CONTROL groups, MOTIVATION (Psychology), EDUCATIONAL planning
مصطلحات جغرافية: GAZA Strip
Abstract (English): The study aimed to investigate the effect of an educational unit developed in the science subject according to the (STEAM) approach in developing mental motivation among a sample of seventh-grade students in Gaza Governorate. An intentional sample of (70) female students from the seventh grade at Al-Sayeda Ruqayya Al-Alami School (B). The researchers adopted the quasi-experimental approach. To achieve the objectives of the study, the mental motivation scale was used, and the results showed that there were statistically significant differences at the level (α = 0.05) between the mean scores of the female students in the experimental and control groups in the post mental motivation scale and its sub-dimensions in favor of the experimental group. The results also showed that the (STEAM) approach had a significant impact on the development of mental motivation. In light of the results of the research, the researchers recommend the need to take an advantage of the educational unit developed according to the (STEAM) approach in developing mental motivation and holding workshops to take care of mental motivation. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى تطوير وحدة تعليمية في مبحث العلوم وفق منحى (STEAM)، والكشف عن فاعليتها في تنمية الدافعية العقلية لدى طالبات الصف السابع الأساسي بمحافظة غزة، واعتمدت الدراسة على مقياس الدافعية العقلية كأداة للدراسة، وتكونت العينة من (70) طالبة من طالبات الصف السابع الأساسي بمدرسة السيدة رقية العلمي (ب) بمديرية غرب غزة، وقد اعتمد الباحثان المنهج الوصفي التحليلي، والمنهج الوصفي التطويري، والمنهج التجريبي (تصميم شبه تجريبي) لمجموعتين تجريبية وضابطة، أُجري عليهما القياس القبلي والبعدي، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α=0.05) بين متوسطي درجات الطالبات في المجموعتين في مقياس الدافعية العقلية البعدي لصالح المجموعة التجريبية، كما بينت النتائج أن منحى (STEAM) يحقق فاعلية تزيد عن (0.50) وفقًا لمعامل الكسب لماك جويجان في تنمية الدافعية العقلية، وفي ضوء ما توصل إليه البحث من نتائج يوصي الباحثان بضرورة الاستفادة من الوحدة التعليمية المطورة وفق منحى (STEAM) في تنمية الدافعية العقلية، وإقامة ورشات عمل للاهتمام بالدافعية العقلية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25204149
DOI:10.31559/EPS2022.11.5.8