دورية أكاديمية

المتغيرات الاقتصادية وانعكاساتها على تمويل التعليم العالي في سلطنة عُمان من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: المتغيرات الاقتصادية وانعكاساتها على تمويل التعليم العالي في سلطنة عُمان من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس. (Arabic)
Alternate Title: Economic Factors and their Implications on Financing Higher Education in Sultanate of Oman as Perceived by Faculty Members. (English)
المؤلفون: عمر هاشم إسماعيل, محمد عبد الحميد ل, أسماء سعود البرو, رياء عبد الله الح, مريم علي البلوشي, شمساء سليمان الح
المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2022, Vol. 11 Issue 5, p1077-1093, 17p
مصطلحات موضوعية: UNIVERSITY faculty, FINANCE education, ECONOMIC change, UNIVERSITIES & colleges, ECONOMIC impact
مصطلحات جغرافية: OMAN
Abstract (English): This study aims to identify the economic factors and their implications on the financing of higher education in the Sultanate of Oman. It intends to develop a proposed vision to deal with the economic changes and its challenges. A descriptive approach was adopted and a questionnaire was utilized, data were collected from (100) faculty members working in colleges and universities in Sultanate of Oman. The data were analyzed statistically through SPSS. The results of the study sample show that challenges associated with financing of higher education in the Sultanate of Oman were more common, among the faculty members, than the technological challenges. The study concluded with a number of recommendations that can contribute to facing economic changes and their impact on financing higher education. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): استهدفت الدراسة الحالية التعرف على المتغيرات الاقتصادية في المجتمع العماني، وانعكاساتها على تمويل التعليم العالي، ومن ثم تقديم توصيات لمواجهة المتغيرات الاقتصادية وتحدياتها. اتبعت الدراسة المنهج الوصفي؛ وذلك من خلال عينه عشوائية تتكون من (100) من أعضاء هيئة التدريس العاملين بالكليات والجامعات بسلطنة عمان. تم تطبيق استبيان لجمع المعلومات والبيانات اللازمة للدراسة، وبمعالجة البيانات إحصائيًا عن طريق الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) تم التوصل إلى نتائج الدراسة والتي أشارت إلى أن التحديات التكنولوجية تمثل أكبر تحديات تمويل التعليم العالي في سلطنة عُمان من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من المقترحات التي تساهم في مواجهة المتغيرات الاقتصادية وانعكاسها على تمويل التعليم العالي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25204149
DOI:10.31559/EPS2022.11.5.9