دورية أكاديمية

فاعلية أسلوب تدريسي قائم ىلع مدخل التعلُّم السريع يف تنمية مستويات االستيعاب املفاهيمي يف الفقه لدى طالب املرحلة الثانوية بمدينة الرياض.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: فاعلية أسلوب تدريسي قائم ىلع مدخل التعلُّم السريع يف تنمية مستويات االستيعاب املفاهيمي يف الفقه لدى طالب املرحلة الثانوية بمدينة الرياض. (Arabic)
Alternate Title: The effectiveness of a teaching method based on the accelerated learning approach in developing the levels of conceptual comprehension in jurisprudence among secondary school students in Riyadh. (English)
المؤلفون: عبدهللا بن فهد ال
المصدر: Al-Andalus journal for Humanities & Social Sciences; Nov2022, Vol. 9 Issue 62, p54-82, 29p
مصطلحات موضوعية: SECONDARY school students, COMPREHENSION testing, TEACHING methods, CURRICULUM, EXPERIMENTAL groups, READING comprehension
مصطلحات جغرافية: RIYADH (Saudi Arabia)
Abstract (English): This research aimed to build a teaching method based on the rapid learning approach and its effectiveness in developing the levels of conceptual comprehension in jurisprudence among a sample of first-year secondary school students in Riyadh, consisting of (50) students. 25) students, who studied using the teaching method based on the rapid learning approach in jurisprudence, and the other was a control group, the number of its members was (25) students, who studied in the traditional way of teaching the jurisprudence course. To achieve the objectives of the research, a teaching method based on the rapid learning approach was built that includes a prescribed unit of study in jurisprudence, and a tool was prepared that consisted of testing the levels of conceptual comprehension in jurisprudence. After applying the search tool before and after, the search results showed the following: 1- Building a teaching method based on the rapid learning approach in jurisprudence for first graders of secondary school. 2- There is a statistically significant difference between the mean scores of the students of the experimental and control groups in the conceptual comprehension test in jurisprudence afterwards in favor of the mean scores of the experimental group. 3- There is a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group students in the pre and post applications of the conceptual comprehension test in jurisprudence in favor of the average post application scores. 4- The teaching method based on the rapid learning approach in jurisprudence is characterized by a high impact size and a statistically acceptable degree of effectiveness in developing all levels of conceptual comprehension in jurisprudence among first-year secondary students in Riyadh. In light of the research findings, a set of recommendations were mentioned, and a number of research and studies were suggested. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هَدَف لبحث إىل بناء أسلوب تدريسي قائم على مدخل التعلُّم السريع وفاعليته يف تنمية مستويات االستيعاب املفاهيمي يف الفقه لدى عينة من طالب الصف األول من املرحلة الثانوية مبدينة الرياض، قوامها )50 )طالبًا وزّعوا عشوائيًّا على جمموعتني: األوىل جتريبيَّة، وبلغ عدد أفرادها )25 )طالبًا درسوا باستخدام األسلوب التدريسي القائم على مدخل التعلُّم السريع يف الفقه، واألخرى ضابطةٌ، بلغ عدد أفرادها )25 )طالبًا درسوا بالطريقة التقليدية يف تدريس مقرر الفقه. ولتحقيق أهداف البحث تَمَّ بناء أسلوب تدريسي قائم على مدخل التعلُّم السريع يتضمن وحدة دراسية مقرَّرة يف الفقه، وإعداد أداة متثَّلت يف اختبار مستويات االستيعاب املفاهيمي يف الفقه. وبَعْدَ تطبيق أداة البحث قَبْليًّا وبَعْديًّا، أظهرت نتائج البحث ما يلي: 1 -بناء أسلوب تدريسي قائم على مدخل التعلُّم السريع يف الفقه لدى طالب الصف األول من املرحلة الثانوية. 2 -وجودفرق ذي داللة إحصائيَّةبني متوسطي درجات طالب اجملموعتني التجريبية والضابطة يف اختبار االستيعاب املفاهيمي يف الفقه بعديًا لصاحل متوسط درجات اجملموعة التجريبية. 3 -وجود فرق ذي داللة إحصائيَّة بني متوسطي درجات طالب اجملموعة التجريبية يف التطبيقني القبلي والبعدي الختبار االستيعاب املفاهيمي يف الفقه لصاحل متوسط درجات التطبيق البعدي. 4 -يتصف األسلوب التدريسي القائم على مدخل التعلُّم السريع يف الفقه حبجم تأثري مرتفع ودرجة فاعلية مقبولة إحصائياً يف تنمية مجيع مستويات االستيعاب املفاهيمي يف الفقه لدى طالب الصف األول الثانوي مبدينة الرياض. ويف ضوووووء ما تولووووَّل إليه البحث من نتائج، تَم ذكر جمموعة من التَّولو، واق ا عدد من البحوث والدّراسات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Al-Andalus journal for Humanities & Social Sciences is the property of Alandalus University for Science & Technology and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index