دورية أكاديمية

تقويم محتوى كتب علوم الصف الرابع باملرحلة االبتدائية في ضوء املعايير الوطنية ملناهج العلوم باململكة العربية السعودية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تقويم محتوى كتب علوم الصف الرابع باملرحلة االبتدائية في ضوء املعايير الوطنية ملناهج العلوم باململكة العربية السعودية. (Arabic)
Alternate Title: Evaluate the science books content at the primary stage in light of the national standards for science curricula in the Kingdom of Saudi Arabia. (English)
المؤلفون: مها بنت صالح العج
المصدر: Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs; Nov2022, Vol. 1 Issue 14, p55-69, 15p
Abstract (English): The study aimed to evaluate the content of fourth grade science books content at the primary stage in light of the national standards for science curricula in the Kingdom of Saudi Arabia The study concluded the following results: Identifying the availability level of the standards the life sciences branch in the science books content for the primary stage in light of the national standards for science curricula in public education. The study used the descriptive analytical method. It was applied to science books (student) for the fourth grade in the primary stage, the number of (2) books in the Kingdom of Saudi Arabia for the academic year 1442/1443 AH, content analysis cards developed in light of national standards were used as a data collection tool and the study was applied in the second semester of the year 1442-1443 AH. The study concluded the following results: Availability level for the Life Sciences branch is “low” with an arithmetic mean (,57) out of (2), the availability level for the physical sciences branch is “Medium” with an arithmetic mean (1.2) out of (2), and the availability level for the Earth and Space Sciences branch is “low” with an arithmetic mean of (,33) out of (2). The study recommended the following: Alignment between national standards, the science textbooks content in different classroom, and the development of science books in the light of national standards. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة الي تقويم محتوى كتب علوم الصف الرابع باملرحلة االبتدائية في ضوء املعايير الوطنية ملناهج العلوم باململكة العربية السعودية، استخدمت الدراسة املنهج الوصفي التحليلي، وتم استخدام بطاقات تحليل محتوى تم بناؤها في ضوء املعايير الوطنية أداة لجمع البيانات، تكونت عينة الدراسة من كتب العلوم )الطالب( للصف الرابع في املرحلة االبتدائية والبالغ عددها )2 )كتاب في اململكة العربية السعودية للعام الدراس ي 1442 /1443 هـ، وأظهرت نتائج الدراسة مستوى التوافر لفرع علوم الحياة "منخفض" بمتوسط حسابي ).057 )من أصل )2 ،)ومستوى التوافر لفرع العلوم الفيزيائية "متوسط" بمتوسط حسابي )2.1 )من أصل )2 ،)ومستوى التوافر لفرع علوم األرض والفضاء "منخفض" بمتوسط ).033 )من أصل )2 ،)وأوصت الدراسة بعدة توصيات أهمها املواءمة بين املعاييرالوطنية ومحتوى كتب العلوم في الصفوف الدراسية املختلفة، وتطوير كتب العلوم في ضوء املعايير الوطنية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:27907325
DOI:10.26389/AJSRP.A010522