دورية أكاديمية

اتجاهات معلمات رياض الأطفال نحو تعلم الأطفال عن بعد في ضوء بعض المتغيرات.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: اتجاهات معلمات رياض الأطفال نحو تعلم الأطفال عن بعد في ضوء بعض المتغيرات. (Arabic)
Alternate Title: Kindergarten Teachers' Attitudes Towards Distance Learning for Children in Light of some Variables. (English)
المؤلفون: حنان عبيد الله عس, عبد الرؤوف حميد ا
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2022, Vol. 49 Issue 4, p235-252, 18p
Abstract (English): Objectives: This study aimed to identify the attitudes of kindergarten teachers towards distance learning for children in the light of some variables. Methods: The survey descriptive approach was followed, and in order to answer the study questions, a scale of kindergarten teachers' attitudes towards distance learning of children was prepared, which amounted to (46) items divided into three areas: teaching (implementation - evaluation), communication, and technology. An accessible sample of (approximately 30%) of (346) private kindergarten teachers in schools affiliated to the Amman Metropolitan governorate was selected during the academic year 2020/2021. Results: The level of kindergarten teachers' attitudes towards distance learning for children in private schools was average in all areas of the study scale. and there were no statistically significant differences for kindergarten teachers' attitudes towards distance learning of children in private schools according to the educational qualification variable, and there were significant differences due to the variable Computer courses are in favor of two courses or more, and there are statistically significant differences according to the variable number of years of experience in favor of more than 10 years of experience. Conclusions: Pay close attention to the paragraphs in which the trends of the parameters are medium and low. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): الأهداف: هدفت هذه الدراسة التعرف إلى اتجاهات معلمات رياض الأطفال نحو تعلم الأطفال عن بعد في ضوء بعض المتغيرات. المنهجية: تم اتباع المنهج الوصفي المسحي، وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم إعداد مقياس اتجاهات معلمات رياض ا لأطفال نحو تعلم الأطفال عن بعد، وبلغ (46) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات، هي: التدريس )تنفيذ - تقويم(، والتواصل، والتقنية كما تم اختيار عينة متيسرة نسبتها ) 30 من معلمات رياض الأطفال الخاصة في المدارس التابعة لمحافظة العاصمة ً %( تقريبا .2021/2020 عمان وعددها (346) معلمة خلال العام الدراس ي النتائج: أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى اتجاهات معلمات رياض نحو تعلم الأطفال عن بعد في المدارس الخاصة جاء ا في جميع ً متوسط مجالات مقياس الدراسة. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لاتجاهات معلمات رياض الأطفال نحو تعلم الأطفال عن بعد في المدارس الخاصة حسب متغير المؤهل العلمي، ووجود فروق ذات دلالة تعزى لمتغير الدورات الحاسوبية لصالح دورتين فأكثر، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية حسب متغير عدد سنوات الخبرة لصالح الخبرة الأكثر من 10 سنوات. الخلاصة: الاهتمام بشكل مكثف بالفقرات التي جاءت اتجاهات المعلمات فيها متوسطة ومنخفضة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:10263713
DOI:10.35516/edu.v49i4.3338