دورية أكاديمية

اإلعالم والرياضة أداتين لبناء السمة الوطنية والتسويق لها: َ االستراتيجية الق ً طرية نموذجا.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: اإلعالم والرياضة أداتين لبناء السمة الوطنية والتسويق لها: َ االستراتيجية الق ً طرية نموذجا. (Arabic)
Alternate Title: Media and Sports as Tools for National Branding and Brand Marketing: Case Study of Qatar's Strategy. (English)
المؤلفون: كمال حميدو
المصدر: Arab Policy / Siyasat Arabiya; Jul2022, Vol. 10 Issue 57, p26-45, 20p
Abstract (English): Simon Anholt evaluates the processes of building a national brand based on the presence, or absence, of three necessary factors: a well-defined strategy, the substance on which the strategy is based, and accompanying symbolic steps. Building on Anholt's work, this study explores Qatari strategy, which utilises media and sports as two public diplomacy tools to create a positive international reputation of a newly emerging country that, despite its size, has become a major global actor. The paper reviews Doha's strategy to combine organising and participating in huge sporting events, build state of the art sports facilities, and invest media presence in events. The study unpacks characteristics of this strategy in building the national brand through media and sports, while identifying the most important steps taken to achieve the goals of this strategy. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): اعتمادا على مقاربة سيمون أنهولت، التي تقوم على تقييم عمليات بناء السمة الوطنية ً استنادا إلى وجود، أو غياب، ثالثة عوامل يشترط حضورها؛ هي: استراتيجية واضحة المعالم، وجوهــر تقــوم عليــه االســتراتيجية، وخطــوات رمزيــة مرافقــة، تتنــاول الدراســة االســتراتيجية َيــن مــن أدوات الدبلوماســية العامــة َ القطريــة القائمــة علــى توظيــف اإلعــام والرياضــة أدات الهادفــة إلــى بناء صورة ذهنية دولية إيجابية عن بلد حديث النشــأة وصغير بجغرافيته، لكنه بــات مــن ضمــن كبــار الفاعليــن المؤثريــن فــي العالم. وتســتعرض خصائــص االســتراتيجية القطريــة التــي جمعــت بيــن تنظيــم الفعاليات الرياضيــة الضخمة والمشــاركة فيهــا، وبناء المنشــآت الرياضية ذات الصيت العالمي، واالســتثمار اإلعالمي في األحداث. وتكمن أهمية الدراســة فــي كونهــا تتنــاول موضــوع بنــاء الســمة الوطنية، وتهــدف إلى معرفــة خصائص االســتراتيجية القطريــة في مجــال توظيف اإلعالم والرياضــة لبناء الســمة الوطنية والصورة ّ ًّ ــا، وإقليمي ًّ ــا، ودوليا، مــع تحديد أهــم المراحل والخطــوات التي ُ الذهنيــة اإليجابيــة عنهــا ق ًطري قطعتها دولة قطر في سبيل تحقيق الغايات المنشودة من تلك االستراتيجية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Arab Policy / Siyasat Arabiya is the property of Arab Center for Research & Policy Studies and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:23071583
DOI:10.31430//SLTO2841