دورية أكاديمية

استخدام استراتیجیة التعلیم المباشر والمستقل وأثرھما في تحصیل المرحلة المتوسطة لمادة اللغة العربیة.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: استخدام استراتیجیة التعلیم المباشر والمستقل وأثرھما في تحصیل المرحلة المتوسطة لمادة اللغة العربیة. (Arabic)
Alternate Title: Using the strategy of direct and independent education and their impact on the achievement of the intermediate stage of the Arabic language subject. (English)
المؤلفون: مثنى فلیح حسن ثجی
المصدر: Thi Qar Arts Journal; Dec2022, Vol. 40 Issue 1, p84-119, 36p
مصطلحات موضوعية: ACHIEVEMENT, ACHIEVEMENT tests, ACADEMIC achievement, ARABIC language, NULL hypothesis, LANGUAGE ability testing
Abstract (English): The current research aims to identify: - (the use of the strategy of direct and independent education and their impact on the achievement of the intermediate stage of the Arabic language subject) and to achieve the goal of the research, the following zero hypothesis was formulated: - 1- There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean scores of (the experimental group that is taught using the strategy of independent and direct education) 0 and the average scores of the control group that is taught using the traditional method in the Arabic language achievement test 0 - In order to achieve the goal of the current research, a sample of (90) students was approved for a community of (300) students, from the second grade students in the schools affiliated to the General Directorate of Education. - After achieving the achievement test experience, the results were processed statistically, as in the research tool represented by the pre and post tests, as the validity of the tool was confirmed after it was presented to a group of experts, and the stability coefficients of the tool were found by applying the Cowder-Richardson equation 0 - The results of the statistical analysis in the achievement test related to the basic zero chance showed that (there is a statistically significant difference in the achievement test at the level of (0.5) for students’ achievement in favor of the strategy of direct and independent education), and thus the null hypothesis is rejected and the alternative hypothesis is accepted. - The statistical results showed that there is a statistically significant difference that tends in favor of the independent education strategy, and then the direct education strategy, compared with the regular education method, and thus the null hypothesis is rejected and the alternative hypothesis is accepted. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): یھدف البحث الحالي الى التعرف على:- (استخدام استراتیجیة التعلیم المباشر والمسـتقل واثرھمـا فـي تحصـیل المرحلـة المتوسطة لمادة اللغة العربیة) وللتحقیق ھدف البحث صیغت الفرضیة الصفریة الاتیة:- ۱ -لا یوجــد فــرق ذا دلالــة إحصــائیة عنــد مســتوى دلالــة ( ٥ ۰٬۰ (بــین متوســط درجــات،( المجموعــة التجریبیــة التــي تــدرس باســتعمال اســتراتیجیة التعلــیم المســتقل والمباشــر ) ۰و بــین متوســط درجــات المجموعــة الضابطة التي تدرس باستعمال الطریقة الاعتیادیة في الاختبار التحصیلي لمادة اللغة العربیة ۰ ً لمجتمـع مكـون مـن( ۳۰۰ (طالبـا ، مـن طـلاب - ولتحقیـق ھـدف البحـث الحـالي تـم اعتمـاد عینـة( ۹۰ ( طالبـا الصف الثاني متوسط في المدارس التابعھ الى المدیریة العامھ لتربیة ۰ - وبعــد تحقیــق تجربــة الاختبــار التحصــیلي، تــم معالجــة النتــائج احصــائیا وكمــا فــي أداة البحــث المتمثلــة بالاختبــارین القبلــي والبعــدي، إذ تــم التأكــد مــن صــدق الاداة بعــد عرضــھا علــى مجموعــة مــن الخبــراء ، وإیجاد معاملات ثبات الاداة بتطبیق معادلة كودر-ریتشاردسون ۰ - أظھــرت نتــائج التحلیــل الاحصــائي قــي الاختبــار التحصــیلي المتعلــق بالفرصــیة الصــفریھ الاساســیة الــى (وجــود فــرق ذا دلالــة احصــائیة قــي الاختبــار التحصــیلي عنــد مســتوى ( ٥ ۰٬۰ (لتحصــیل الطلبــة لصــالح استراتیجیة التعلیم المباشر والمستقل) ، و بذلك ترفض الفرضیة الصفریة وتقبل الفرضیة البدیلة۰ - و أظھــرت النتــائج الاحصــائیة وجــود فــرق ذا دلالــة احصــائیة تمیــل لصــالح اســتراتیجیة التعلــیم المســتقل ، ومــن ثــم اســتراتیجیة التعلــیم المباشــر ، مقارنــة مــع طریقــة التعلــیم الاعتیــادي، و بــذلك تــرفض الفرضــیة الصفریة وتقبل الفرضیة البدیلة۰ - تـــم اســـتخدام تحلیـــل التبـــاین المصـــاحب (ANCOVA (ومعادلـــة (شـــیف Scheffe(للمقارنـــة بـــین درجـــات [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Thi Qar Arts Journal is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index