دورية أكاديمية

"اإلشراف التربوي اإللكتروني في ظل جائحة كورونا: التحديات والفرص"

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: "اإلشراف التربوي اإللكتروني في ظل جائحة كورونا: التحديات والفرص" (Arabic)
Alternate Title: Electronic educational supervision during the Corona Pandemic: Challenges and opportunities. (English)
المؤلفون: مها صالح العمو, نادية نارص الدورسي, وفاء عبد الرحمن قرييش
المصدر: University of Sharjah Journal for Humanities & Social Sciences; 2022, Vol. 19 Issue 4, p468-506, 39p
Abstract (English): This study aims to identify the reality of applying electronic supervision in public education in Al Madinah Al Monwarh region, during the Corona Pandemic, and to investigate the challenges facing the application of electronic supervision, in addition to exploring the available opportunities for the application of electronic supervision from the educational supervisor's point of view in Al Madinah Al Monwarh region. The survey method is adopted in the study and a questionnaire is applied on a random stratified sample of 85 educational supervisors during the first semester of the year 1441 - 1442 AH. The results of the study revealed a high degree of response for applying electronic supervision in public education schools in Al Madinah Al Monwarh, with an average of 3.19, revealing a high response to the challenges in general. Administrative challenges came first with a mean of 3.03, followed by technical challenges with a mean of 2.93, and human challenges with an average of 2.71. Finally, the study revealed several opportunities including the application of electronic supervision as an approved mechanism in remote villages, the expansion of community partnerships with specialized agencies to deal with technologies, and the inclusion of electronic competencies in professional licensing tests ... and others. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى الكشف عن واقع تطبيق اإلشراف اإللكتروني في التعليم العام بمنطقة المدينة المنورة، في ظل جائحة كورونا، ومعرفة التحديات التي تواجه تطبيق اإلشراف اإللكتروني، باإلضافة إلى استكشاف أبرز الفرص المتاحة لتطبيق اإلشراف اإللكتروني من وجهة نظر المشرفات التربويات. ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي المسحي بتطبيق استبانة على عينة عشوائية طبقية من 85 مشرفة تربوية خال 442 (ه. وقد توصلت الدراسة إلى وجود استجابة -) الفصل الدراسي األول من العام (44 بدرجة عالية حول واقع تطبيق اإلشراف اإللكتروني في مدارس التعليم العام بالمدينة المنورة بمتوسط حسابي 3,19 ، كما كشفت عن استجابة بدرجة عالية على التحديات؛ حيث جاءت التحديات اإلدارية أو اًل بمتوسط حسابي 3,03 ، تليها التحديات التقنية والفنية بمتوسط حسابي 2,93 ، ثم التحديات البشرية بمتوسط حسابي 2,71. وأخي را كشفت الدراسة عن عدد من الفرص من وجهة نظر المشرفات ومنها تطبيق اإلشراف اإللكتروني كآلية معتمدة في القرى النائية، وتوسيع الشراكات المجتمعية مع جهات متخصصة للتعامل مع التقنيات، وإدراج الكفايات اإللكترونية في اختبارات الرخص المهنية.. وغيرها. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of University of Sharjah Journal for Humanities & Social Sciences is the property of University of Sharjah - Scientific Publishing Unit and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:19962339
DOI:10.36394/jhss/19/4/14