دورية أكاديمية

واقع تدريس مهارات التفكير الحوسبي من وجهة نظر معلمات الحاسب بمدينة الرياض.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: واقع تدريس مهارات التفكير الحوسبي من وجهة نظر معلمات الحاسب بمدينة الرياض. (Arabic)
Alternate Title: The Reality of Teaching Computational Thinking Skills from Viewpoints of Female Computer Teachers in Riyadh City. (English)
المؤلفون: رمش ناصر القحطان, أحمد زيد آل مسعد
المصدر: Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs; Feb2023, Vol. 2 Issue 2, p82-106, 25p
Abstract (English): The study aimed to identify computational thinking skills from the perspective of female computer teachers in Riyadh. The study followed the descriptive approach by providing a questionnaire. It consisted of (3) sections, the first: the data of the study sample, the second: the general knowledge of the computer teacher in computational thinking, the third: it consists of (46) phrase to determine the reality of teaching computational thinking skills, divided into (3) axes the first: the use of the computer teacher for computational thinking in solving the problems, the second: teaching computational thinking skills to female students in the computer course, the third: the obstacles that computer teachers face in teaching and using computational thinking skills. It ascertain the validity and applicability of the questionnaire. The questionnaire has been distributed electronically. The sample reached (223) of Computer Teachers in Riyadh. The study found that Computer Teachers have little knowledge about the concept and skills of computational thinking and they strongly agree to use computational thinking in problem - solving during teaching. The Computer Teachers also strongly agree to teach computational thinking skills for students. Teaching dimensions results in following (implementation, evaluation, planning). The study also revealed some obstacles that encounter they face in teaching and using computational thinking skills. The results showed differences in the sample individuals' responses in the axis of teaching computational thinking skills for female students according to academic qualification variable. There were no differences in the sample individuals' responses in all axes according to the number of teaching years' experience variable. There were no differences in the sample individuals' responses in the axis (first and third) according to educational level variable. While, there were differences in the sample individuals' responses in the evaluation dimension of the axis in teaching computational thinking skills for female students between primary and secondary school students for primary ones. There were no differences in the sample individuals' responses in the axes (first and second) according to school type variable. While, there were differences in the sample individuals' responses in the axis of obstacles for the type of governmental school. Several recommendations were presented by researchers such as: providing necessary support to teaching computational thinking skills. Addressing the content of computer curriculum to allow computational thinking skills. Training of female Computer Teachers in- service on appropriate practices for teaching computational thinking skills. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع تدريس مهارات التفكير الحوسبي من وجهة نظر معلمات الحاسب بمدينة الرياض. واتبعت الدراسة المنهج الوصفي، وتم بناء استبانة تكونت من ) 46 ( عبارة موزعة على ) 3( محاور ، وتم توزيع الاستبانة بشكل إلكتروني، وبلغت عينة الدراسة ) 223 ( معلمة من معلمات الحاسب بمدينة الرياض. وتوصلت الدراسة إلى أن معلمات الحاسب لديهن معرفة قليلة بمفهوم التفكير الحوسبي ومهاراته، وأنهن موافقات بشدة على استخدامهن للتفكير الحوسبي في حل المشكاتت اليي تواجههن أنناء التدريس، وعلى تدريسهن مهارات التفكير الحوسبي للطالبات في مقرر الحاسب وترتبت أبعاد التدريس كالتالي )التنفيذ، التقويم، التخطيط(. كما كشفت الدراسة عن بعض المعوقات اليي تواجههن في تدريس واستخدام مهارات التفكير الحوسبي. كما أسفرت النتائج عن وجود فروق في استجابات مفردات العينة في محور تدريس مهارات التفكير الحوسبي للطالبات بحسب متغير المؤهل العلمي. وعدم وجود فروق في استجابات مفردات العينة في كافة المحاور بحسب متغير عدد سنوات الخبرة في التدريس. عدم وجود فروق في استجابات مفردات العينة في المحورين )اأوو والاال(( بحسب متغير المرحلة الدراسية، بننما توجد فروق في ع بعد التقويم في محور تدريس مهارات التفكير الحوسبي للطالبات بين المرحلتين الابتدائية والاانوية لصالح المرحلة الابتدائية. عدم وجود فروق في استجابات العينة في المحورين )اأوو والااني( بحسب متغير نوع المدرسة، بننما توجد فروق في استجابات مفردات العينة في محور المعوقات لصالح نوع المدرسة الحكومية. وفي ضوء النتائج قدّم الباحاان مجموعة من التوصيات، منها: تقديم الدعم الاتزم لتدريس مهارات التفكير الحوسبي، معالجة محتوى مقرر الحاسب لنسمح بتدريس مهارات التفكير الحوسبي من خاتله، وتدريب معلمات الحاسب أنناء الخدمة على الممارسات الماتئمة في تدريس مهارات التفكير الحوسبي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:27907325
DOI:10.26389/AJSRP.Q170922