دورية أكاديمية

التحول في مفهوم الأكاديميين للمنصات الافتراضية بسبب جائحة فيروس كورونا: السياق السعودي

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: التحول في مفهوم الأكاديميين للمنصات الافتراضية بسبب جائحة فيروس كورونا: السياق السعودي (Arabic)
Alternate Title: The Shift in Academics' Conception of Virtual Platforms due to the Coronavirus Pandemic: The Saudi Context. (English)
المؤلفون: محمد إبراهيم عبدالرحمن الحجيلان
المصدر: Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences; 2023, Vol. 24 Issue 1, p20-28, 9p
مصطلحات موضوعية: VIRTUAL universities & colleges, COVID-19 pandemic, UNIVERSITY faculty, PANDEMICS, THEMATIC analysis, BLENDED learning
الشركة/الكيان: KING Saud University
Abstract (English): This study aims to identify the perceptions of faculty members at King Saud University on using virtual platforms during the coronavirus pandemic. It reveals the differences among their opinions both before and during the pandemic as well as the various methods used to determine their views. It furthermore offers explanations for these views. 79 members were sampled during the pandemic and 74 members before it. The perceptions of both samples differed regarding needs, obstacles, procedures, and recommendations related to virtual platforms. The initial needs of the pre-sample focused on 'training', whereas the post-sample focused on the necessity of 'technical support'. Both samples agreed that the obstacles facing the use of virtual platforms fell into three main categories: the importance of technical support, administrative considerations, and training. The two samples suggested focusing on laying down policy for management and decision-makers related to the adoption of 'teaching strategies'. These should be based on the use of relatively blended learning designed to promote continued future use of virtual platforms. The study recommended considering the necessity of pedagogically employing virtual platforms in universities and raising awareness of eTeaching methods among members. It similarly suggested reducing obstacles and difficulties by means of continuous evaluation and addressing any problems. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى التعرُّف على آراء أعضاء هيئة التدريس بجامعة الملك سعود حول أثناء فترة كورونا، والكشف عن الفروقات)VEP(استخدامهم للمِنَصَّات الإلكترونية الافتراضية قِ بْلَ وأثناء الجائحة، والأساليب النوعية المستخدَمة للتركيز على الفَهْم المتع م َ بين آرائهم ق للمُمارسات، والأسباب والعلاقات التفسيرية لتلك الآراء. واعتمدت الدراسة على الفلسفة ال نِة القَبْلية) تفسيرية، وتمَّ تصميم أسئلة مفتوحة لجمع البيانات، فكانت الع ي 79 (، وجُمعت نِة البَعْدية) البيانات في بداية الجائحة، والع ي 74 (، وجُمعت البيانات أثناء الجائحة، واختلفت قِات والإجراءات والنصائح ق بالاحتياجات والمع و َّ نِتين فيما يتعل آراء كلتا الع ي قِة باستخدام المتعل نِة القَبْلية على زت الاحتياجات الأوَّلية للع ي َّ المِنَصَّات الافتراضية قبل وأثناء الجائحة، حيث رك نِة البَعْدية على الحاجة إلى توفير "الدعم الفن ي زت احتياجات الع ي َّ توفير "التدريب"، بينما ترك "، َّ نِتين فيما يتعل كما اتَّفَقت كلتا الع ي قِات التي تواجه استخدام تلك المِنَصَّات في ثلاثة ق بالمع و خِاذ نِتان التركيز على ات مبادئَ رئيسةٍ: الدعم الفنيُّ، والجوانب الإدارية، والتدريب. واقترحت الع ي يِ "إستراتيجيات التدريس"، القرارات المرتبطة بتب ن باعتماد م المدمَج نسبيًّا؛ من أجل التعل الاستخدام المستقبل ي للمِنَصَّات الافتراضية في التعليم العالي ليكون مستمِرًّا. وأوصت الدراسة بمراعاة ضرورة توظيف المِنَصَّات الافتراضية في الجامعات تربويًّا، ورفع مستوى الوعي بثقافتها بين الأعضاء، خاصَّة من منظور دعم طرائق التدريس الإلكترون ي، كما اقترحت تقليل الم قِات ع و ،ِ ومعالجة الخلل. والصعوبات عن طريق التقييم المستم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:13196944
DOI:10.37575/h/edu/220019