دورية أكاديمية

قد الإمتياز التجاري ودورة في إيصال العلامات التجارية إلى Franchise contract العالمية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: قد الإمتياز التجاري ودورة في إيصال العلامات التجارية إلى Franchise contract العالمية. (Arabic)
Alternate Title: The role of the Franchise contract in the internatiobalization of brands. (English)
المؤلفون: الهام جهاد صالح
المصدر: International Journal of Islamic Marketing; Feb2023, Vol. 12 Issue 1, p113-145, 33p
مصطلحات موضوعية: TECHNOLOGY transfer, TRADE secrets, CONTRACTS, GLOBALIZATION, BRAND name products, UNFAIR competition
Abstract (English): This study focuses on the commercial franchise contract and its significance in promoting trademarks worldwide, specifically in Jordanian, Egyptian, and Saudi legislation. The study highlights the contract's role in brand development and globalization. It concludes with recommendations, including the need for specialized legislation to regulate commercial franchise contracts due to their widespread use and impact on both parties involved. The study proposes legislative intervention to address issues that were not previously covered. The Jordanian Unfair Competition and Trade Secrets Law of 2000 is identified as suitable for Arab societies, with a focus on technology transfer and control. The study also suggests promoting research through seminars, workshops, and training programs to address issues related to technology transfer contracts. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تناولت في هذه الد ا رسة موضوع " عقد الإمتياز التجاري ودورة في إيصال العلامات التجارية إلى العالمية " في كل من القانون الأردني د ا رسة مقارنة مع التشريع المصري والسعودي بالوقوف على نصوص المواد القانونية الناظمة لعقد الامتياز التجاري باعتباره صوره من صور عقود نقل التكنولوجيا وذلك من خلال التعرض الى توضيح ماهية عقد الامتياز التجاري وآثاره بين أط ا رف العلاقة العقدية ونعرج من خلال هذه الد ا رسة على أهمية العقد ودوره في تطوير ونشر العلامة التجارية و إيصالها للعالمية . وفي نهاية هذه الد ا رسة تم وضع مجموعة من التوصيات من أبرزها ضرورة وضع تشريع خاص ينظم عقد الامتياز التجاري نظ ا ر لشهرته الواسعة وكثرة استخدامه بين الأف ا رد بشتى الدول ودوره الكبير في نشر العلامة التجارية وتطويرها وأثره الايجابي على أط ا رفه معاً والحرص على التدخل التشريعي لتنظيم المسائل التي لم يتعرض لها قانون المنافسة غير المشروعة والأس ا رر التجارية الاردني لعام 2000 م بحيث تلائم الواقع في المجتمعات العربية، لضمان النقل الحقيقي للتكنولوجيا الذي يمنح السيطرة والتمكن التكنولوجي مع العمل الجاد على منح موضوع عقود النقل التكنولوجي وكل المسائل المتعلقة به اهتماماً واسعاً من قبل جهات البحث المختلفة بمختلف الوسائل بما في ذلك عقد الندوات وتنظيم ورش العمل وب ا رمج التدريب العملية حول موضوع عقد الامتياز التجاري ودوره في تنمية الاقتصاد واثره الايجابي على جميع اط ا رف العلاقة العقدية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Islamic Marketing is the property of International Islamic Marketing Association and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:22255850
DOI:10.52471/1389-012-001-005