دورية أكاديمية

AN ECONOMIC ANALYSIS OF THE COMPETITIVENESS OF DATES AND THEIR ROLE IN INTERNATIONAL AGRICULTURAL MARKETING IN IRAQ FOR THE PERIOD 2005-2019.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: AN ECONOMIC ANALYSIS OF THE COMPETITIVENESS OF DATES AND THEIR ROLE IN INTERNATIONAL AGRICULTURAL MARKETING IN IRAQ FOR THE PERIOD 2005-2019.
Alternate Title: 2019 – تحليل اقتصادي لتنافسية التمور ودورها في التسويق الز ا رعي الدولي في الع ا رق للمدة 2005. (Arabic)
المؤلفون: Al-Wasity, R. T., Ahmed, A. F., Albadawi, S. A.
المصدر: Iraqi Journal of Agricultural Sciences; 2023, Vol. 54 Issue 1, p205-215, 11p
مصطلحات موضوعية: ECONOMIC competition, AGRICULTURAL marketing, EXPORT marketing, INTERNATIONAL markets, MARKETING channels, AGRICULTURAL prices
مصطلحات جغرافية: IRAQ
Abstract (English): The development of exports in an open economic environment is the best solution in accelerating the pace of economic growth. The research evaluates the competitiveness of Iraqi dates exports based on a set of quantitative indicators and shows the role of Trade activities represented by international marketing that ensures the flow of goods and services from production until they reach the consumer. The research found a competitive advantage for Iraq in its exports of dates, as the Revealed Comparative Advantage - RCA showed a remarkable rise during the years of study and reached 26.98 in 2008, as for the Concentration Index (H), which represents the concentration of exports in a product or a limited number of products. More than 0.5 came in all the years of the study and it reached 0.91 in 2010. That means, the concentration of Iraqi agricultural exports with a large percentage in dates exports, which means placing agricultural exports and the agricultural trade balance in a difficult position if crop production is exposed to shocks that affect the quality and quantity of production, such as epidemic pests, bad weather or price disturbances in global markets. The research recommended using the comparative advantage that distinguishes Iraq in the production of dates and working to increase the market share by finding new marketing channels. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تشكل تنمية الصاد ا رت في بيئة اقتصادية مفتوحة الحلل اففللل فلي تسلريي وتيلرة النملو ايقتصلادي ويحلوب البحلا بتحيليب الحلدرة التنافسلية لصاد ا رت التمور الع ا رقية اعتماداً على مجموعة من المؤش ا رت الكمية وتبين دور افنشطة التجارية متمثللة بالتسلويق اللدولي اللضي يللمن تلدفق السللي والخلدمات ملن اينتلا لغايلة وصلول ا بالشلكل المطللوى اللى المسلت ل وتوصلل البحلا اللى وجلود ميلزة تنافسلية للعل ا رق فلي صاد ا رته من التمور اض بين مؤشر الميزة النسبية الظاهرية ارتفاعاً ملحوظاً خلال سنوات الد ا رسة وصلت الى 26.98 في عاب 2008 اما مؤشر التركز والضي يمثل تركز الصاد ا رت في منتج او عدد محدود من المنتجات فحد جاء اكثر من 0.5 لجميي سنوات الد ا رسلة ووصلل اللى 0.91 في عاب 2010 أي تركز الصاد ا رت الز ا رعية الع ا رقية وبنسبة كبيرة في التمور مما يعني وللي الصلاد ا رت الز ا رعيلة والميل ا زن التجلاري الز ا رعي في موقف صعى في حال تعرض انتا المحصول الى صدمات تؤثر في جودة وكمية الإنتا كالآفات الوبائية وسوء افحوال الجوية او ايلط ا ربات السعرية في افسواق العالمية. اوصى البحا باستغلال الميزة النسبية التي يتميز ب ا العل ا رق فلي انتلا التملور والعملل عللى زيادة الحصة السوقية من ا عن طريق إيجاد مسال تسويحية جديدة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Iraqi Journal of Agricultural Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:00750530
DOI:10.36103/ijas.v54i1.1691