دورية أكاديمية

قصيدة (شربنا على ذكر الحبيب مدامة) لابن الفارض، قراءة في ضوء معياري الاتساق والانسجام النّصي.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: قصيدة (شربنا على ذكر الحبيب مدامة) لابن الفارض، قراءة في ضوء معياري الاتساق والانسجام النّصي. (Arabic)
Alternate Title: The Poem (We Drank on the Remembrance of the Beloved Madamah) by Ibn Al-Farid: a Reading in Preparation: in the Light of the Criteria of Coherence and Textual Harmony. (English)
المؤلفون: صلاح ا رهي اب ا ره
المصدر: Alustath; 3/15/2023, Vol. 62 Issue 1, p305-330, 26p
مصطلحات موضوعية: SPEECH, SEMANTICS, SPECIAL effects in lighting, POETRY (Literary form), POETS
Abstract (English): The research studies the two standards of textual consistency and harmony by standing on the two elements (casting and knitting) between the word and the meaning on which the Sufi poet’s speech is based as it parallels the literary discourse. Several readings, including the aspect of language that has not been studied in all its parts and manifestations. This research came to shed light on this aspect and shows the words and meanings that are formed with the set of seven criteria that occupied the rhetorical and critical lesson, ancient and modern, although there is no place for agreement in them, and that the sum of these criteria makes the text a communicative event between the speaker and the addressee within a text that is considered one of the most important. The most important texts of the mystical literature of the poets of the Abbasid era, which is the poetry of the mystic Sultan of the Lovers Omar Ibn Al-Farid (632 AH), his poetry is an expression of the beauty of the image. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): الملخص: يقوم البحث بد ا رسة معياري الاتساق والانسجام النّصيين بالوقوف على عنصري(السبك والحبك) بين اللفظ والمعنى اللذين يقوم عليهما خطاب الشاعر الصوفيّ بوصفه يوازي الخطاب الأدبي، إذ أعمل الصوفيّة فيه جهدًا لما وضعوا فيه من تعبيرهم عن الوجد في تجربة تفردت بكوّنها روحيّة في صورها، حملت للمتلقي ق ا رءات عدة منها جانب اللغة الذي لم يدرس بجميع أج ا زئه وتمظه ا رته، إذ جاء هذا البحث ليسلط الضوء على هذا الجانب ويبين الألفاظ والمعاني التي تكوّن مع مجموعة المعايير السبعة التي شغلت الدرس البلاغي والنقدي قديمًا وحديثًا، وإنْ لم يكن فيها محلٌ للاتفاق، وأنَّ مجموع هذه المعايير تجعل من النّص ذا حدث تواصلي بين المتكلم والمخاطب ضمن نص يُعدُّ من أهم نصوص الأدب الصوفيّ لشع ا رء العصر العباسيّ إلا وهو شعر المتصوف سلطان العاشقين عمر بن الفارض ت( 632 ه)، فشع ره تمظهر لجمال الصورة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Alustath is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:0552265X
DOI:10.36473/ujhss.v62i1.2038