دورية أكاديمية

أفنان نظيردروزه 2 ، مي عبدهللا أحمددرجةمراعاةاملعلمين فياملدارسالحكوميةبمحافظةسلفيتملعاييرجودةالتدريس املعاصرمن وجهة نظرهم.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أفنان نظيردروزه 2 ، مي عبدهللا أحمددرجةمراعاةاملعلمين فياملدارسالحكوميةبمحافظةسلفيتملعاييرجودةالتدريس املعاصرمن وجهة نظرهم. (Arabic)
Alternate Title: The Degree of Salfit Government School Teachers’ Observations to Contemporary Teaching Quality Standards from their Points of View. (English)
المؤلفون: أفنان نظيردروزه, مي عبدهللا أحمد
المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2023, Vol. 12 Issue 1, p1-17, 17p
مصطلحات موضوعية: TEACHER evaluation, BACHELOR'S degree, TEACHERS, EFFECTIVE teaching, TEACHING experience
Abstract (English): The study aimed to identify the degree to which government schoolteachers at Salfit district observe the contemporary teaching quality standards from their points of view. To accomplish this end, a simple random sample of (400) teachers: (136) males and (266) females were used. A questionnaire of (43) items reflected the contemporary teaching quality standards in four domains: planning, teaching, students’ evaluation, and teacher evaluation of his general professional performance which were administered on them. The descriptive and analytic statistics revealed that the teacher observation to contemporary teaching quality standards was (4.59) out of five points. The teacher's considerations of the planning domain was the highest (4.66) with a significant difference with the teaching domain (4.58) and the teacher evaluation of his general professional performance domain (4.50) but not against students’ evaluation domain (4.64). There also was a significant difference between the teaching domain and the teacher evaluation of his general professional performance domain in favor of teaching domain, but not against the students’ evaluation domain. Moreover, there were no significant differences between the planning and student evaluation domains, nor between teaching and student evaluation domains. With respect to other independent variables, it found a significant difference between males and females in favor of females, the level of the academic degree in favor of an intermediate community college and a bachelor's degree, the academic specialization in favor of humanities specialization, and years of teaching experience in favor of a category (6-10) year. Also, there were no significant differences attributed to either educational stage, or educational qualification. These results came along discursions, recommendations, and future studies. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفتالدراسةالتعرفعلىدرجةمراعاة املعلمين فيمدارسمحافظة سلفيتملعايير جودة التدريساملعاصر من وجهةنظرهم.ولتحقيق هذا الهدف، اختيرت عينة عشوائيةبسيطةمن مجتمعالدراسةاألصل بلغت )400 ا ومعلمة،منهم ) ً (معلم 134 ا، و) ً (معلم 266( معلمة، وطبقت عليهم استبانة مكونة من )43( فقرة عكست مجاالتمعاييرالتدريساملعاصر فيأربعةمجاالت: التخطيط،والتدريس،وتقييم الطلبة،وتقييم األداء املنهي العام. وباستخدام املنهج الوصفي والتحليلي، فقد ظهر أن درجةمراعاةاملعلمين ملعايير جودةالتدريساملعاصر بلغت)4.59( نقطةمن أصل خمسنقاط،وكانتمراعاتهم ملجالالتخطيطهو األعلىمن بين املجاالتاألربعة بلغ )%4.66(معوجودفرق لهداللةإحصائيةبينهوبين مجال التدريس)%4.58( ومجال تقييم األداء املنهي العام )%4.50( وليس ضد مجال تقييم الطلبة )%4.64(. وكان هناكأيضافرقلهداللةإحصائيةبين مجال التدريسومجال تقييم األداءاملنهيالعام لصالحالتدريس،وبين مجال تقييم الطلبةوتقييم األداء املنهي العام لصالح تقييم الطلبة، في حين لم تظهر فروق ذاتداللةاحصائيةبين كل من مجال التخطيط ومجال التدريسوبين مجال تقييم الطلبة. كما بينتالنتائج فروقاذاتداللة إحصائية على مستوى ).05>p )فأحسن في درجة مراعاة املعلمين ملعايير جودة التدريس املعاصر تعزى ملتغير الجنس ولصالح اإلناث؛ ومستوى الشهادة األكاديمية لصالح شهادة مجتمع متوسطة والبكالوريوس مقابل ماجستير فأعلى؛ والتخصص األكاديمي لصالح الكليات اإلنسانية؛ وسنوات الخبرة التعليميةلصالح فئة )10-6( سنة. في حين لم يكن هناكفروق ذاتداللةإحصائيةتعزى للمرحلةالتعليمية، أوالتأهيل التربوي.وبناء على هذه النتائج، خرجتالدراسةبضرورةمراعاة املعلمين ملعايير جودة التدريساملعاصر وخاصةفيما يتعلق باستخدام املعلمين للوسائل التقنيةفياملدراس،وضرورةرصد ميزانيةكافيةلهاوتدريبهم عليها. وقد جاءت النتائج ا إلى جنبمعمناقشا ً جنب ت وتوصيات واقتراحاتبمزيد من الدراسات املستقبلية حول املوضوع. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25204149
DOI:10.31559/EPS2023.12.1.1