دورية أكاديمية

أثر التدريس باستخدام النمذجة الرياضية والتعليم املتمايز يف تنمية التفكير الرياضي يف مبحث الرياضيات لدى طالب الصف الرابع األساسي يف لواء املزار الجنوبي.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر التدريس باستخدام النمذجة الرياضية والتعليم املتمايز يف تنمية التفكير الرياضي يف مبحث الرياضيات لدى طالب الصف الرابع األساسي يف لواء املزار الجنوبي. (Arabic)
Alternate Title: The Effect of Teaching using Mathematical Modeling and Differentiated Instruction in Developing Mathematical Thinking in Mathematics for Fourth Students Grade in the Southern Mazar District. (English)
المؤلفون: ساجدة عمر الكفاو, حسن علي بني دومي
المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2023, Vol. 12 Issue 1, p88-105, 18p
مصطلحات موضوعية: MATHEMATICS teachers, MATHEMATICS students, EXPERIMENTAL groups, MATHEMATICAL models, TEACHING methods, EXPERIMENTAL philosophy, ACHIEVEMENT
Abstract (English): The study aimed to reveal the effect of teaching using mathematical modeling and differentiated education in developing mathematical thinking in mathematics for fourth graders in the Southern Mazar District. The study sample consisted of (75) students distributed into three groups: the first experimental group consisted of (27) students studied according to the mathematical modeling method, the second experimental group consisted of (25) students studied according to differentiated education, and the control group consisted of (23) students who studied according to the usual method, and to achieve the objectives of the study, a test was built to measure mathematical thinking (induction, deduction, guesswork, and symbolic expression) consisting of (20) paragraphs of multiple choice, its validity and reliability were verified. The results of the study showed that there are statistically significant differences in the mathematical thinking of the fourth-grade students in mathematics attributable to the method of teaching in favor of the two experimental groups (mathematical modeling and differentiated education) while there were no statistically significant differences between the two experimental groups on the mathematical thinking test. In light of the results of the study, a number of recommendations were suggested, including encouraging mathematics teachers to use the two strategies (mathematical modeling and differentiated education) in teaching because of their clear impact on mathematical thinking. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسةإلىتقص ي أثر التدريس باستخدام النمذجة الرياضية والتعليم املتمايز في تنمية التفكير الرياض ي في مبحث الرياضيات لدى طالب الصف ً الرابع األساس ي في لواء املزار الجنوبي. تكونت عينةالدراسةمن)75 ا،وزعوا ( طالب على ثالث مجموعات: التجريبية األولى وتكونت من )27 ( طالبادرستوفق ً ً طريقة النمذجة الرياضية، والتجريبية الثانية وتكونت من)25( طالبادرستوفق التعليم املتمايز، واملجموعة الضابطة وتكونت من )23 ( طالبادرستوفق ً ّ الطريقة االعتيادية، كون من ) ولتحقيق أهدافالدراسةتم بناء اختبارلقياسالتفكيرالرياض ي )االستقراء،واالستنتاج والتخمين،والتعبيربالرموز(م 20( ً فقرة من نوع االختيار من متعدد، تم التحقق من صدقه وثباته، وقد أظهرتنتائج الدراسةوجودفروق دالةإحصائيا في التفكير الرياض ي لدى طالب الصف الرابعاألساس يفيمبحثالرياضياتتعزىإلى طريقةالتدريس،لصالحاملجموعتينالتجريبيتين )النمذجة الرياضية والتعليم املتمايز(، في حين لم تكن هناك ً فرق ً إحصائي ً ا داال ا بين املجموعتين التجريبيتين على اختبار التفكير الرياض ي. وفي ضوء نتائج الدراسة تم اقتراح عدد من التوصيات، منها: تشجيع معلمي مبحثالرياضياتبضرورةاستخدام استراتيجيتي )النمذجةالرياضيةوالتعليم املتمايز( فيالتدريسملا لهمامن أثر واضحفيالتفكير الرياض ي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25204149
DOI:10.31559/EPS2023.12.1.6