دورية أكاديمية

تعزيز دور التجارة الالكترونية في تخفيض تكاليف تسويق الخدمات: دراسة حالة عينة من وكالات شركة موبيليس-الغرب الجزائري-

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تعزيز دور التجارة الالكترونية في تخفيض تكاليف تسويق الخدمات: دراسة حالة عينة من وكالات شركة موبيليس-الغرب الجزائري- (Arabic)
Alternate Title: Enhancing the role of e-commerce in reducing service marketing costs: A case study of a sample of the agencies of Mobilis Co. in the west of Algeria. (English)
المؤلفون: جباري فادية
المصدر: Al Bashaer Economic Journal; 2022, Vol. 8 Issue 3, p292-302, 11p
Abstract (English): In light of the tremendous and accelerating technological developments, economic institutions in general and services in particular are forced to conform accordingly, especially with the intensification of competition and the emergence of electronic commerce as a modern approach to commerce. Through the field study that singled out a sample of Mobilis agencies - the Algerian West -, we tried to analyze the role of electronic commerce practiced by the institution in reducing marketing costs by posing the following problem: What is the impact of electronic commerce on reducing the marketing costs of the Mobilis Foundation - the Algerian West -? This study aims to highlight the importance of using electronic commerce. We came to the conclusion that the institution's interest in electronic commerce as a means to reduce advertising and promotion costs was positive, but its interest in electronic commerce as a means to reduce the remaining costs (selling costs, storage and distribution costs, marketing research costs) was moderate. This result would help the institution in planning successful economic policies. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): ظل التطورات التكنولوجية الهائلة والمتسارعة أصبحت المؤسسات الاقتصادية بصفة عامة والخدماتية بصفة خاصة مجبرة على التماشي وفقا لذلك خاصة مع اشتداد حدة المنافسة وظهور التجارية الالكترونية كنهج حديث للتجارة . ومن خلال الدراسة الميدانية التي خصت عينة من وكالات شركة موبيليس- الغرب الجزائري-، حاولنا تحليل دور التجارة الالكترونية التي تمارسها المؤسسة في تخفيض التكاليف التسويقية و ذلك بطرح الإشكالية التالية: ما مدى تأثير التجارة الالكترونية على تخفيض التكاليف التسويقية لمؤسسة موبيليس- الغرب الجزائري- ؟؟ اذ تهدف هذه الدراسة الى ابراز أهمية استعمال التجارة الالكترونية. و قد توصلنا الى نتيجة مفادها ان اهتمام المؤسسة بالتجارة الالكتر ونية كوسيلة لتخفيض تكاليف الإعلان و الترويج كان إيجابيا الا ان اهتمامها بالتجارة الالكترونية كوسيلة لتخفيض باقي التكاليف)تكاليف البيع، تكاليف الخزن و التوزيع، تكاليف البحوث التسويقية(كا ن متوسطا. هذه النتيجة التي من شانها ان تساعد المؤسسة في تخطيط سياسات اقتصادية ناجحة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Al Bashaer Economic Journal is the property of Al Bashaer Economic Journal and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index