دورية أكاديمية

The Impact of Sensory Marketing on Managing a Sustainable Fast-Food Business in Egypt.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: The Impact of Sensory Marketing on Managing a Sustainable Fast-Food Business in Egypt.
Alternate Title: تأثير التسويق الحسي على إدارة أعمال الوجباث السريعت المستذامت في مصر. (Arabic)
المؤلفون: Sayed, Mohammed Saber
المصدر: International Journal for Tourism, Archeology & Hospitality (IJTAH); Jan2023, Vol. 3 Issue 1, p161-174, 14p
مصطلحات موضوعية: DETECTORS, MARKETING, CONVENIENCE foods, COMPUTER surveys, METHODOLOGY
Abstract (English): Fast food restaurants employ a variety of marketing strategies to increase their market share in the face of increasing competition. Creating a pleasant environment in which customers enjoy visiting plays an important role in determining customer satisfaction, visit duration, and intent to return to the restaurant again. Sensory marketing has become a strategy for influencing customer satisfaction and behavioral intentions by using the multisensory experience of the human five senses. The purpose of this study is to achieve better performance and a sustainable growth for the Egyptian fast-food industry by employing sensory marketing principles. The study explored the influence of using the five sensory marketing factors, customer perceptions, satisfaction, and repurchase or revisit intention. Online surveys were used to collect data. A sample of 176 participants who visited fast food restaurants in Greater Cairo was received. The statistical analyses were conducted using SPSS version 23. According to the findings of the study, restaurant customers place a higher value on multisensory experiences, which influences their perceptions, satisfaction, and repurchase intentions. The findings met the study's research objective and the four hypotheses. The effectiveness of the five senses is enhanced when used together. Further, the senses of sight, smell, and touch have a positive significant impact on customer satisfaction in fast-food restaurants. In contrast, sound and taste factors have strong positive influences on customers repurchase intentions. The study provided a significant contribution to the fast-food restaurant industry by providing insight into sensory marketing strategies to improve customer perceptions, satisfaction, and repurchase intentions to maintain business sustainability. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تستخدم مطاعم الوجبات السريعة مجموعة متنوعة من استراتيجيات التسويق لزيادة حصتها في السوق في مواجهة المنافسة المتزايدة. يلعب خلق بيئة ممتعة يستمتع فيها العملاء بالزيارة دورًا مهمًا في تحديد رضا العملاء ومدة الزيارة ونية العودة إلى المطعم مرة أخرى. أصبح التسويق الحسي استراتيجية للتأثير على رضا العملاء والنوايا السلوكية من خلال استخدام التجربة متعددة الحواس للحواس البشرية الخمس. الغرض من هذه الدراسة هو تحقيق أداء أفضل ونمو مستدام لصناعة الوجبات السريعة المصرية من خلال استخدام مبادئ التسويق الحسي. استكشفت الدراسة تأثير استخدام عوامل التسويق الحسية الخمسة ، وتصورات العملاء ، والرضا ، وإعادة الشراء أو نية إعادة النظر. تم استخدام الاستطلاعات عبر الإنترنت لجمع البيانات. تم استقبال عينة من 176 مشاركًا زاروا مطاعم الوجبات السريعة في القاهرة الكبرى. تم إجراء التحليلات الإحصائية باستخدام الإصدار 23 من SPSS. ووفقًا لنتائج الدراسة ، يولي عملاء المطعم قيمة أعلى للتجارب متعددة الحواس ، مما يؤثر على تصوراتهم ورضاهم ونوايا إعادة الشراء. حققت النتائج الهدف البحثي للدراسة والفرضيات الأربعة. يتم تعزيز فعالية الحواس الخمس عند استخدامها معًا. علاوة على ذلك ، فإن حواس البصر والشم واللمس لها تأثير إيجابي كبير على رضا العملاء في مطاعم الوجبات السريعة. في المقابل ، فإن عوامل الصوت والذوق لها تأثيرات إيجابية قوية على نوايا إعادة الشراء للعملاء. قدمت الدراسة مساهمة كبيرة في صناعة مطاعم الوجبات السريعة من خلال توفير نظرة ثاقبة لاستراتيجيات التسويق الحسية لتحسين تصورات العملاء ورضاهم ونوايا إعادة الشراء للحفاظ على استدامة الأعمال. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal for Tourism, Archeology & Hospitality (IJTAH) is the property of Beni Suef University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index