دورية أكاديمية

أثراستراتيجيةالتعلم التفاعليفيتنميةمهاراتالتفكيرلدى طلبةالصف السادساالبتدائي فيمدارس مديرية نابلس الحكومية الفلسطينية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثراستراتيجيةالتعلم التفاعليفيتنميةمهاراتالتفكيرلدى طلبةالصف السادساالبتدائي فيمدارس مديرية نابلس الحكومية الفلسطينية. (Arabic)
Alternate Title: The Impact of the Interactive Learning Strategy on Developing the Thinking Skills of the Sixth Grade Students in the Palestinian Governmental Schools of Nablus. (English)
المؤلفون: عائشةمحمد عبدرب&, أفنان نظيردروزه
المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2023, Vol. 12 Issue 2, p269-284, 16p
مصطلحات موضوعية: ACADEMIC ability, LEARNING strategies, INTERACTIVE learning, STATISTICAL hypothesis testing, TWO-way analysis of variance
مصطلحات جغرافية: PALESTINE
Abstract (English): The aim of this study was to identify the effect of employing the interactive learning strategy on promoting the lower, intermediate, and higher thinking skills of the sixth -grade students, and whether the general academic ability, specific academic ability, and gender interact with the type of learning strategy. To achieve this goal, an available sample of 130 male and female students distributed in four classes were taken from schools affiliated to the Nablus Governmental Directorate in Palestine to be in line with the semi-experimental design used in this study known as (static-group comparison design). Two classes of 64 male and female students were used as experimental groups who were studied by the interactive learning strategy, and other two classes of 66 male and female students were used as control groups who were studied by the traditional learning strategy. On a post achievement test measured the lower, intermediate, and higher levels of learning, the t-test showed statistically significant differences between the means of the experimental and control groups on the sub-test that measured lower levels of learning (p= .009), the total test that measured all levels of learning (p = .03), and approached significance on higher levels of learning (α = .10). All these differences were in favor of the experimental groups which were taught by the interactive strategy. On the other hand, t-test failed to show significant difference on the subtest which measured the middle levels of learning (α = .96). By using Two-way ANOVA, "F" test showed statistical significance differences (p=.000) on the level of general and special academic ability. It was in favor of high ability rather on the low one whereas no statistical differences were found between males and females’ performances in terms of type of learning strategies, nor on the interaction between the type of learning strategy and the general academic ability, specific general ability, or gender. These results came along discussion, and recommendation for future research. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفتالدراسةالتعرفعلى أثر توظيفاستراتيجيةالتعلم التفاعلي في تنميةمهارات التفكير)الدنيا، واملتوسطة، والعليا(، لدى طلبةالصف السادساألساس ي، وفيما إذا كان ملتغيرات القدرة األكاديميةالعامة،والقدرةاألكاديميةالخاصة،والنوع االجتماعي أثر في التعلم بهذهاالستراتيجيةالتفاعلية.ولتحقيق هذا الغرض أخذت عينة متيسرة من املجتمع األصل من مدارس الذكور واإلناث التابعة ملديرية نابلس الحكومية في فلسطين بلغ عددها (130) طالبا وطالبة جاءت في أربعة صفوف تما شيا مع املنهج شبه التجريبياملستخدم في هذهالدراسةواملعروفباسم :(design comparison group- static(صفان منالذكورواإلناثعددهم )64(: اشتمل األول على)37 ( طالبا، واآلخر على )27( طالبة،وكالهما استخدماكمجموعاتتجريبيةدرستباستراتيجيةالتعلم التفاعلي،وصفان آخران عددهم )66(: اشتمل األول على)38 ( طالبا، واآلخر على )28( طالبة استخدماكمجموعاتضابطةدرسا بالطريقةاالعتيادية. وبعد تطبيق التجربةتم قياساألثر وفق اختبارتحصيلي بعديقاستأسئلتهمهاراتالتفكيرالدنيا،واملتوسطة، والعليا، فقد أظهر اختبار"ت"وجودفروق دالةإحصائيا بين متوسط املجموعات التجريبية والضابطة على اختبار املستويات الدنيا (.009=α(، واالختبار الكلي الذي قاس جميع املستويات (0.03=p(،ولم يظهر مثل هذا الفرقعلىاختبارمهاراتالتفكيرالعليا (0.10=p(،وال علىاختبارمهاراتالتفكيراملتوسطة (0.96=p(منناحيةأخرى،فقد أظهر تحليل التباين الثنائي باستخدام اختبار "ف" داللة إحصائية )0.000( على متغير بنمط استراتيجية التعلم ولصالح االستراتيجية التفاعلية على التقليدية، ومتغير مستوى القدرة األكاديمية العامة، والقدرة األكاديميةالخاصةولصالح القدرة األكاديمية العليا على الدنيا، ولم يظهر فرقا بين أداء الذكور وأداء اإلناث لدى تعلمهم بكلتا االستراتيجيتين التفاعلية واالعتيادية، وال على التفاعل بين نمط االستراتيجيةالتعلميةوكل من القدراتالعامة،والقدراتالخاصة،والنوع االجتماعي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25204149
DOI:10.31559/EPS2023.12.2.4