دورية أكاديمية

آراء أولياء أمور طلبة المرحلة الأساسية في مدينة عمان حول استخدام أبنائهم نظام إدارة التعلم موودل والمعيقات التي تواجههم أثناء استخدامهم له.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: آراء أولياء أمور طلبة المرحلة الأساسية في مدينة عمان حول استخدام أبنائهم نظام إدارة التعلم موودل والمعيقات التي تواجههم أثناء استخدامهم له. (Arabic)
Alternate Title: The Perspectives of Parents of Primary School Students in the City of Amman about their Children’s Use of the Moodle and the Obstacles they faced while using it. (English)
المؤلفون: خالد إبراهيم عجل, أماني محمد أحمد ع
المصدر: Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs; Jun2023, Vol. 2 Issue 7, p1-17, 17p
Abstract (English): This study aims to reveal the perspectives of parents of primary school students about their children’s use of Moodle learning management system, the obstacles they face while using it, and the degree to which primary school students use the learning management system from the point of view of their parents, where the researchers used the descriptive survey approach. To answer the questions of the study, researchers distributing the questionnaire to the study sample of (384) parents, the questionnaire was consisted of three basic sections, firstly: it includes demographic information, secondly: the perspectives of parents of primary school students regarding their children’s use of the Moodle, and lastly: the perspectives of parents on the obstacles they are facing during distance learning, in addition to, an interview was also conducted with (16) participants from parents. The results of the study showed that the degree of satisfaction of parents of primary school students with the use of the Moodle in education was a medium degree (3.19), and the mean degree of the obstacles faced by primary school students while using the Moodle in education from the point of view of their parents was (3.73). This study recommended that the looking at the age side of students, training and educating them on the importance of distance education, and encouraging the use of e-learning management systems with their multiple capabilities because of its many benefits that serve the educational process, and also recommended the further studies in this regard. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن آراء أولياء أمور طلبة المرحلة الأساسية في مدينة عمان حول استخدام أبنائهم نظام إدارة التعلم Moodle، والمعيقات التي تواجههم أثناء استخدامهم له ودرجة استخدام طلبة المرحلة الأساسية لنظام إدارة التعلم من وجهة نظر أولياء أمورهم، حيث تم استخدام المنهج الوصفي المسحي للإجابة عن أسئلة الدراسة من خلال توزيع الاستبانة على عينة الدراسة البالغ عدد أفرادها (384) ولي أمر لتحقيق هدف الدراسة تم إعداد استبانة احتوت على ثلاثة أجزاء أساسية الجزء الأول، يتضمن المعلومات الديموغرافية، والثاني، أراء أولياء أمور طلبة المرحلة الأساسية في استخدام أبنائهم نظام إدارة التعلم Moodle، أما الجزء الثالث من الاستبانة فيتعلق بأراء أولياء أمور طلبة المرحلة الأساسية بالمعيقات التي تواجه أبنائهم أثناء عملية التعلم عن بعد وتم التحقق من صدقها وثباتها. وقد أظهرت نتائج الدراسة أنّ أراء أولياء أمور الطلبة حول استخدام نظام إدارة التعلم Moodle في التعلم كانت متوسطة، وجاءت أرائهم حول المعيقات التي تواجه أبنائهم في المرحلة الأساسية في مدينة عمان أثناء استخدامهم لنظام إدارة التعلم Moodle في التعلم مرتفعة. وأوصت الدراسة بأهمية النظر إلى المرحلة العمرية للطلبة والعمل على تدريبهم وتوعيتهم على أهمية التعلم عن بعد، والتشجيع على استخدام أنظمة إدارة التعلم الإلكتروني. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Curriculum & Teaching Methodology / Maǧallaẗ al-Manāhiǧ wa-Turūq al-Tadrīs is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:27907325
DOI:10.26389/AJSRP.E311222